Sรธrkoreanske Hyundai vil ikke si nรธyaktig hvilke funksjoner som kommer, men betalingsmuren er pรฅ vei, ifรธlge mobilitetsdirektรธren.
BMW har blitt kritisert for det. Men i likhet med Audi, tror ogsรฅ Hyundai nรฅ at kundene รธnsker รฅ betale for funksjoner i bilene sine.
I motsetning til Audi vil imidlertid ikke Hyundai forelรธpig rรธpe hvilke funksjoner den har tenkt รฅ legge bak betalingsmuren. Likevel gir mobilitetssjef Marcus Welz et hint.
โ Det vi ofte ser er ting som setevarme. Sรฅnt kom med ny teknologi (i nyere biler, red.) i form av programvareoppdateringer.
โ Men jeg tror at fordelen med on-demand-funksjonen er at nye ting kan bringes inn i gamle biler, sier Marcus Welz i et intervju med Autocar .
LES OGSร : Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersรธkelse
Uten at Marcus Welz gรฅr nรฆrmere inn pรฅ det, kan dette bety at eiere av eldre Hyundai-modeller kan betale for for eksempel en mer effektiv bruk av batteriet.
Sikkerhet kan ogsรฅ vรฆre noe Hyundai jobber med รฅ legge bak en betalingsmur i form av nye muligheter i allerede eksisterende sensorer.
Men Hyundai er ikke alene om รฅ tro at det er store penger i denne typen ting. Verdens fjerde stรธrste bilkonsern, Stellantis, tror det i 2030 vil vรฆre 22,5 milliarder dollar, tilsvarende 155 milliarder kroner, som skal samles i lomma pรฅ bilistene pรฅ denne mรฅten.