Ferrari lover å holde liv i ikke-turbo V12-motoren

Ferrari holder seg til V12-motoren, og uten turbotrykk. Selv om det koster merket fra Maranello en formue.

Ferraris første gatebil noensinne hadde V12-motor – og merket fra Maranello har til hensikt å beholde det slik.

Selv om det nødvendigvis må koste selskapet en formue å få den store sugemotoren til å møte dagens utslippskrav.

Krav som Ferrari inntil nylig ikke trengte å leve opp til. Bilmerker som bygger opptil 10 000 biler i året sniker seg rundt eventuelle utslippskrav.

I fjor bygde Ferrari imidlertid i underkant av 14.000 biler, og derfor vil det koste en formue å holde liv i V12-motoren. Men det er noe Ferrari ønsker.

LES OGSÅ: Royal BMW leter etter nytt hjem – kongen var den første eieren

Dette sier merkevarens utviklingssjef Gianmaria Fulgenzi i et intervju med Autocar .

– Turbotrykk er ikke noe jeg vurderer, sier Gianmaria Fulgenzi, og viser til Ferraris 6,5-liters V12-motor.

Det er mer enn én årsak til at Ferrari har brukt trolig heslige summer for å sikre at V12-motoren oppfyller gjeldende utslippskrav når du spør Fulgenzi.

– V12-motoren er naturlig. Den skaper følelse, lyd og akselerasjon helt fra laveste til høyeste omdreininger. Det er dette vi ønsker å levere, understreker utviklingssjefen.

Ferrari er ikke de eneste som holder liv i de 12 sylindrene. Aston Martin, som etter en begravelsestale for de 12 sylindrene i 2022 trakk seg.

Men i motsetning til folket i Maranello, går engelskmennene med turbotrykk. Faktisk utstyrer fabrikken i Gaydon, England, en ny 12-sylindret med doble turboer. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...