19. oktober, 2024

Ferrari lover å holde liv i ikke-turbo V12-motoren

Ferrari holder seg til V12-motoren, og uten turbotrykk. Selv om det koster merket fra Maranello en formue.

Ferraris første gatebil noensinne hadde V12-motor – og merket fra Maranello har til hensikt å beholde det slik.

Selv om det nødvendigvis må koste selskapet en formue å få den store sugemotoren til å møte dagens utslippskrav.

Krav som Ferrari inntil nylig ikke trengte å leve opp til. Bilmerker som bygger opptil 10 000 biler i året sniker seg rundt eventuelle utslippskrav.

I fjor bygde Ferrari imidlertid i underkant av 14.000 biler, og derfor vil det koste en formue å holde liv i V12-motoren. Men det er noe Ferrari ønsker.

LES OGSÅ: Royal BMW leter etter nytt hjem – kongen var den første eieren

Dette sier merkevarens utviklingssjef Gianmaria Fulgenzi i et intervju med Autocar .

– Turbotrykk er ikke noe jeg vurderer, sier Gianmaria Fulgenzi, og viser til Ferraris 6,5-liters V12-motor.

Det er mer enn én årsak til at Ferrari har brukt trolig heslige summer for å sikre at V12-motoren oppfyller gjeldende utslippskrav når du spør Fulgenzi.

– V12-motoren er naturlig. Den skaper følelse, lyd og akselerasjon helt fra laveste til høyeste omdreininger. Det er dette vi ønsker å levere, understreker utviklingssjefen.

Ferrari er ikke de eneste som holder liv i de 12 sylindrene. Aston Martin, som etter en begravelsestale for de 12 sylindrene i 2022 trakk seg.

Men i motsetning til folket i Maranello, går engelskmennene med turbotrykk. Faktisk utstyrer fabrikken i Gaydon, England, en ny 12-sylindret med doble turboer. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

Latest

Don't miss

Nye tall: Ferrari er verdens raskest voksende selskap

Det er ikke noe selskap i hele verden som...

Myndighetene frigir liste over ulovlige bilskilt

Det er ikke alt du trenger å skrive og...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den...

Mercedes sin direktør ønsker å gjøre bensinen dyrere hvert år med makt

Står det til Daimler Trucks' administrerende direktør Martin Daum,...

Toyota advarer mot elbiler «5,5 millioner jobber forsvinner»

Toyotas styreformann Akio Toyoda er ikke i tvil. Hvis...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Alpines nye V6-motor med 740 hester brenner hydrogen

Den nye V6-motoren fra Alpine brenner hydrogen. Restproduktet er derfor ikke annet enn vann. Resultatet er derimot 740 hestekrefter. Renaults sportsmerke Alpine har utviklet...

BMW er sint på folk som kaller den nye M5 fett

BMWs M-avdeling mener selv at de har designet nye M5 slik at det ikke kan merkes at den veier mer enn noen gang før....

Mercedes sin direktør ønsker å gjøre bensinen dyrere hvert år med makt

Står det til Daimler Trucks' administrerende direktør Martin Daum, må bensinprisen opp med nye avgifter hvert eneste år, slik at bilistene ikke kjøper annet...

Nytt batteri utviklet med Mercedes lover mirakler i elbiler

I forbindelse med bilutstillingen i Paris har det Taiwan-baserte batteriselskapet Prologium vist et såkalt solid-state-batteri som lover mirakler med tanke på ladetid. Ladetid kan...

Toyota har «ingen planer» om å droppe Supraen

Søsterbilen, BMW Z4, er trolig på vei ut. Men Supraen forblir fast i Toyotas modellutvalg, sier japanerne. BMW Z4 er på vei ut. Og...

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...