18. oktober, 2024

Distressed kinesisk merkevare er 295 å betale en regning

Bilmerkene har mer enn problemer med å betale regningene sine. Ifølge et nytt forlik har Nio, som har gått i dvale i Danmark, de største pengeproblemene.

Det mangler så mye penger i bilbransjen. Altså med mindre du er Ferrari og tjener millioner av kroner pr bil.

Det viser et nytt oppgjør ifølge det amerikanske finansmediet Bloomberg .

I gjennomsnitt har Nio, som har gått i dvale i Danmark i år for å flykte til Sverige, hele 295 dager på seg til å betale leverandørenes fakturaer. Det er ikke akkurat imponerende.

Men det er faktisk en betydelig forverring sammenlignet med 2021, da Nio 'bare' hadde 197 dager på å hoste opp pengene. Også andre merker fra Kina holder igjen.

LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin

I gjennomsnitt betaler Xpeng regningene sine etter 221 dager. I 2021 var det tallet 179 dager, og hos Tesla i Kina tar det 101 dager å betale en faktura.

Det er spesielt det massive antallet bilmerker som legger press på økonomien til de enkelte selskapene. Siden Tesla startet en priskrig i januar 2023 har fortjenestemarginen pr bil for flere bilmerker gikk fra svært liten til ikke-eksisterende.

BYD er et annet av merkene som skylder penger til leverandører. Faktisk har leverandørenes fordringer på bilmerket, som mener å ha fått blåstempelet i Danmark, tredoblet seg siden 2021.

Det er imidlertid ikke bare blant leverandørene i bilindustrien at de stadig færre pengene kan bli et stadig større problem. Hos Stellantis-gruppen har administrerende direktør Carlos Tavares allerede forutsett et blodbad blant bilmerkene.

– Setter du ned prisene uten å ta hensyn til kostnadene dine, får du et blodbad. Jeg prøver å unngå et kappløp mot bunnen.

– Jeg vet om et selskap som brutalt har satt ned prisene og lønnsomheten deres har kollapset, sier Tavares tilbake i januar.

Et av bilmerkene som ser mer ut som en konkurs for tiden er Fisker Inc. Men i stedet for å forsikre kundene om at de prøver å redde virksomheten, har Henrik Fisker gått ut med en spesiell advarsel. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Biltyv blitz – stjal 18 biler på en helt ny måte

En 35 år gammel mann insisterte på at han...

Danmark er det nest dårligste landet å eie disse bilene i

Danmark er et av de verste landene å eie...

Kjent ladeoperatør går konkurs – 700 mister jobben

700 ansatte har nettopp mistet jobben, ettersom arbeidsplassen deres...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...

Anne parkerte feil – så ble Nissan hennes skrotet

Anne mistet sin 15 år gamle Nissan Primastar fordi hun parkerte feil. Nå har hun tapt hele saken i tingretten. Norske Anne Aakre hadde...

Amnesty kritiserer bilmerker for å lage elbilbatterier

En rekke bilmerker får nå kritikk for i det hele tatt å bygge batterier til elbiler. Det går utover menneskerettighetene, sier NGO Amnesty International....

Bilmerke kan lobbye for reservedeler – alt blir kastet

I Kina bygges trolig Saab-motorer fortsatt på lisens. Men hjemme i Sverige er landets største Saab-ombygger lagt ned. Som bilmerke er Saab både død...