Bilmerkene har mer enn problemer med å betale regningene sine. Ifølge et nytt forlik har Nio, som har gått i dvale i Danmark, de største pengeproblemene.
Det mangler så mye penger i bilbransjen. Altså med mindre du er Ferrari og tjener millioner av kroner pr bil.
Det viser et nytt oppgjør ifølge det amerikanske finansmediet Bloomberg .
I gjennomsnitt har Nio, som har gått i dvale i Danmark i år for å flykte til Sverige, hele 295 dager på seg til å betale leverandørenes fakturaer. Det er ikke akkurat imponerende.
Men det er faktisk en betydelig forverring sammenlignet med 2021, da Nio 'bare' hadde 197 dager på å hoste opp pengene. Også andre merker fra Kina holder igjen.
LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin
I gjennomsnitt betaler Xpeng regningene sine etter 221 dager. I 2021 var det tallet 179 dager, og hos Tesla i Kina tar det 101 dager å betale en faktura.
Det er spesielt det massive antallet bilmerker som legger press på økonomien til de enkelte selskapene. Siden Tesla startet en priskrig i januar 2023 har fortjenestemarginen pr bil for flere bilmerker gikk fra svært liten til ikke-eksisterende.
BYD er et annet av merkene som skylder penger til leverandører. Faktisk har leverandørenes fordringer på bilmerket, som mener å ha fått blåstempelet i Danmark, tredoblet seg siden 2021.
Det er imidlertid ikke bare blant leverandørene i bilindustrien at de stadig færre pengene kan bli et stadig større problem. Hos Stellantis-gruppen har administrerende direktør Carlos Tavares allerede forutsett et blodbad blant bilmerkene.
– Setter du ned prisene uten å ta hensyn til kostnadene dine, får du et blodbad. Jeg prøver å unngå et kappløp mot bunnen.
– Jeg vet om et selskap som brutalt har satt ned prisene og lønnsomheten deres har kollapset, sier Tavares tilbake i januar.
Et av bilmerkene som ser mer ut som en konkurs for tiden er Fisker Inc. Men i stedet for å forsikre kundene om at de prøver å redde virksomheten, har Henrik Fisker gått ut med en spesiell advarsel. Les mer om det her .