KW Bruun, som blant annet importerer Peugeot til Danmark, mener etterspørselen etter elbiler har nådd toppen. Syntetisk bensin blir derimot en hit, heter det.
Folk er lei av elbiler.
I hvert fall hvis du spør eier og styreleder i den danske bilimportøren KW Bruun, Anders Bruun.
Det skriver magasinet Motor .
– Hvis jeg var bilkunde i dag og ikke hadde noe med KW Bruun å gjøre, ville jeg latt være å kjøpe batteribil.
LES OGSÅ: Nye tall: Danske biler er allerede grønnere enn forventet
– Det er alt for ustabilt og utrygt hva som skal skje med den. Hvis jeg absolutt måtte ha en batteribil, ville jeg leaset den i stedet for å kjøpe den, sier Anders Bruun.
I stedet peker Anders Bruun på syntetisk brensel som en del av løsningen i fremtiden. Noe han tror vil sette seg på en stor del av markedet.
Derfor bør bilistene også holde seg til bilene sine med forbrenningsmotor, heter det. På den annen side har KW Bruun også hentet en rekke spesielt kinesiske elbilmerker til landet.
Og kinesiske elbiler har egentlig ikke sagt noe til danske sjåfører så langt. Det er faktisk bare Volvo danskene virkelig har appetitt på når bilene kommer fra Kina. Det avslører de siste salgstallene som De Danske Bilimportorer publiserer fra måned til måned, på kvartals- og årsbasis.
Det nest mest solgte merket, BYD, som KW Bruun importerer, har solgt 899 biler her hjemme mellom 1. januar og 31. mai i år. Mange av dem for hjemmesykepleie. Les mer om det her .
KW Bruuns avgjørelse når det gjelder elbiler betyr imidlertid ikke at bilimportøren slutter å selge biltypen i Danmark.
Men de innretter seg etter Stellantis-gruppen, som også har en avventende holdning til elbilen. Faktisk er verdens fjerde største bilkonsern klar til å ombestemme seg om elbiler. Les mer om det her .
Motsatt skyter flere organisasjoner hardt etter styrelederen i KW Bruun. Blandet, Dansk E-mobilitet til media Energiwatch kaller utsagnet «noe tull».
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!