Fra 17,4 til 38,1 prosent. Det er omfanget av EUs nye straffetoll på kinesiske biler. Verst av alt går det ut over SAIC, som bl.a. bygger MG.
I årevis har de kinesiske elbilmerkene mottatt ulovlige statssubsidier fra det kommunistiske diktaturet.
Et statstilskudd som har holdt prisene på bilene kunstig lave og er derfor ulovlig. I hvert fall i EU-systemets øyne.
Nå er vi på andre siden av stortingsvalget, og da føler EU at det har råd til å slå tilbake med straffetoll. Det er ikke så strengt som amerikanernes 100 prosent. Men noen bilmerker vil helt sikkert kunne kjenne på den økte plikten.
EU sjonglerer med tollstatene, som er basert på hvor mye de enkelte kinesiske merkene har noe med Europa å gjøre når det gjelder produksjon.
Det opplyser EU i en pressemelding .
Det er disse tre bilgruppene som nå rammes av tollmyndighetene:
- TILBUD: 17,4 prosent.
- Geely: Volvo, Polestar, Zeekr og andre: 20 prosent.
- SAIC: MG, Maxus og andre: 38,1 prosent.
I tillegg vil alle kinesiske merker som ikke har samarbeidet med EU-systemet bli belastet med den absolutt høyeste satsen. Altså 38,1 prosent.
De nye tariffene skal legges på toppen av de 10 prosentene som de kinesiske bilmerkene allerede må overlevere for å selge biler på det europeiske markedet.
Men det er ingenting som tyder på at EU også vil straffe bilmerkene med tilbakevirkende kraft. Noe som ellers har vært ryktet flere ganger.
Kineserne har flere ganger uttrykt sitt sinne over de varslede straffetollene, som nå er en realitet. Så sent som tidligere denne uken kom det imidlertid frem at Volvo 'flykter' tilbake til Europa nettopp på grunn av frykten for straffetoll. Les mer om det her .