Eksperter advarer sjåfører mot å kjøpe "koronabiler"

Det handler om å holde øye med bilmarkedet. Også når det kommer til brukte biler. Sjåfører kan lett støte på "mangelfulle" biler fra korona-pandemien, advarer eksperter.

Selv om korona-pandemien er bak oss, er det fortsatt en tid som setter spor helt frem til i dag. Blant annet. fordi bilene fra den tiden fortsatt kjører på veiene.

Under korona-pandemien fant bilfabrikkene det vanskelig å skaffe deler i lange perioder, dersom de ikke stengte helt eller delvis minst like lenge.

Ifølge Autocar får det nå eksperter på området til å advare bilister mot biler fra den tiden. Mange av bilene ble levert uten en rekke funksjoner, som i dag nærmest tas for gitt av bilister som ser på nye eller nyere biler.

Særlig mangelen på mikrobrikker fikk bilmerkene til å kutte en rekke sikkerhetssystemer, som blindsoneassistent og automatisk svingbrems.

LES OGSÅ: Elbil kostet 3 millioner kroner – nå er småbilmerket konkurs

Det beste rådet Marcus Blakemore fra Vehicle Remarketing Association kan gi er derfor å gå ekstra nøye gjennom utstyrslisten. Dersom bilen ble produsert under korona-pandemien, er det en risiko for at utstyret på listen ikke stemmer overens med det bilen faktisk kan eller ikke kan.

– Når selv ikke bilprodusentene vet hva de har sendt ut, gjør det bransjens arbeid svært vanskelig.

– Så mange korbiler kjøpes 'blindt' av forhandler etter forhandler at mange ikke er klar over at de har kjøpt en Covid-bil, sier Marcus Blakemore.

Mangelen på mikrobrikker skyldes i stor grad bilmerkenes egne feil. Bilmerke etter bilmerke forventet akkurat det samme – nemlig at etterspørselen etter nye biler skulle stupe.

For ikke å ha lagre av mikrobrikker eller såkalte halvledere, hastet bilmerkene derfor med å kansellere bestillinger på halvledere i massevis. Dette førte til at produksjonen stoppet. Og det var veldig vanskelig å få det i gang igjen, da det i ettertid viste seg at bilmerkene tok fryktelig feil.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...