22. oktober, 2024

Koenigsegg slipper 3 sylindre – alle får 2300 hestekrefter

Den mest spennende tresylindrede motoren på veldig lenge er lagt på is. Ifølge Koenigsegg har det lykkes å overbevise de aller fleste førere om at de bør velge en V8.

Koenigsegg bygger uansett ikke et eneste eksemplar av fireseteren Gemera med tresylindret motor.

Ellers var det planen. Men ifølge Christian von Koenigsegg var det rett og slett for få kunder som ønsket å kjøpe en slik bil.

Dette sier bilmerkets grunnlegger i et intervju med Top Gear Magazine Podcast .

– Det var så få som ville ha den tresylindrede at vi klarte å overbevise nesten alle til å kjøpe V8, sier Christian von Koenigsegg.

LES OGSÅ: Russland havnet i kryssilden – Zelensky har ikke kjøpt en Bugatti

Det betyr imidlertid ikke at den tresylindrede motoren er helt nedgravd. For det kan være at den gjør comeback i en annen bil. Svenskene har ikke skrotet tanken.

– Motoren er fortsatt interessant og vi jobber med det. I fremtiden kan vi kanskje lansere den i Gemera på en eller annen måte.

Ikke alle Gemera-kunder er like plaget av tanken på at de tross alt ikke kan få en tresylindret bil.

En kunde i Sverige krever 16 millioner svenske kroner i erstatning fra bilforhandleren som han inngikk en bindende, skriftlig avtale med. Bilforhandleren vil imidlertid ikke betale noen erstatning under noen omstendigheter, sier en advokat. Les mer om det her.

Mens Koenigsegg for tiden trekker ut støpselet for 3-sylindret teknologi, er det omvendt en stor suksess for Toyota. Eller det vil si for ettermarkedet.

I Australia har en tuner kommet frem til at den lille 3-sylindrede GR Yaris kan klare seg godt med 1000 hestekrefter. Fabrikken tror ikke det trengs mer enn 260 hestekrefter. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Porsche 911 GT3 kommer til Danmark med 510 hestekrefter

Neste Porsche GT3 beholder sin manuelle girkasse – og...

Sjokk i bilbransjen – kjent bedrift nær nedleggelse

Den svenske leverandøren av bildeler GKN ePowertrain kan bli...

Svært forbudt parkering i Danmark er helt lovlig i Norge

Trafikkreglene i Norge og Danmark er på mange måter...

Nye tall: Toyota er verdens mest verdifulle bilmerke

Med en markedsverdi som nærmer seg 500 milliarder danske...

Kendis forlot bilutstillingen: "Vi falt fra hverandre"

Den høye mekanikeren Edd China innrømmer etter flere års...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: Elbilenes svakhet er halvert i pris på 4 år

Akkurat nå er batteriet en av tingene som hindrer de fleste sjåfører fra å kjøpe elbil. Men det kan endre seg i løpet av...

Le Mans-legenden er dødssyk av kreft

Chris Hoy, som gikk fra å være en av Englands mest suksessrike olympiske idrettsutøvere til Le Mans racingkor, har blitt erklært dødssyk av kreft....

Transportstyrelsen innfører rødt blinkende lys i trafikken

Frivillige skal nå ha hatt muligheten til å kore med grønne blink. Men det drar utover, og nå får Transportstyrelsen rote til. De røde...

Salget av elbiler i EU har falt betydelig på ett år

Salget av elbiler i EU har falt betydelig det siste året. Det viser de siste tallene fra de europeiske bilprodusentenes interesseorgan, ACEA. Elbilsalget i...

Tesla-batteri dødt etter 90 dager – "Det koster DKK 120.000."

En mann fra Gjøvik i Norge står overfor en regning på 120.000 kroner for nytt batteri. Og det bare 90 dager etter at han...

Ferrari F80 er merkets dyreste landeveisbil noensinne

Den nye Ferrari F80 er den dyreste nye bilen Ferrari noensinne har bygget. Likevel har den bare seks sylindre. Med en pris på over...

Frikjent for å ha kjørt 239 km/t – Audi-eier får uansett leve

En 20 år gammel Audi-eier ble faktisk frikjent i tingretten for å ha kjørt 239 km/t. Men nå er dommen falt. Boden er imidlertid...

Bilfabrikk er demontert – produksjonen starter aldri igjen

Det ser mer og mer ut til at eierne av Saabs tidligere fabrikk i Trollhättan har innsett at produksjonen aldri kommer i gang igjen....

EU støtter fortsatt fossilbilen – «Det er totalt uakseptabelt»

Tankesmien Transport & Miljø kritiserer i en ny rapport EU for å «fortsatt støtte fossilbilen med milliarder i året». Det er totalt uakseptabelt, heter...

Saab 900 Turbo gjenoppstår 12 år etter konkursen

Det er nå snart 12 år siden bilmerket Saab gikk konkurs. Men Retropowercars skal gjenopplive 900 Turbo-modellen med en såkalt rest mod. Saab 900...

Alfa Romeo vil holde liv i bensinbiler hvis kundene vil

Alfa Romeo er klar til å holde liv i forbrenningsmotoren hvis det er det kundene ønsker. Merket hadde ellers lovet å kun bygge elbiler....

Et annet elbilmerke er svært nær konkurs

Det amerikanske elbilmerket Mullen Automotive har reddet seg fra konkurs nok en gang. Men trusselen om nedleggelse lurer fortsatt. Mullen Automotive, en mindre produsent...