Koenigsegg slipper 3 sylindre – alle får 2300 hestekrefter

Den mest spennende tresylindrede motoren på veldig lenge er lagt på is. Ifølge Koenigsegg har det lykkes å overbevise de aller fleste førere om at de bør velge en V8.

Koenigsegg bygger uansett ikke et eneste eksemplar av fireseteren Gemera med tresylindret motor.

Ellers var det planen. Men ifølge Christian von Koenigsegg var det rett og slett for få kunder som ønsket å kjøpe en slik bil.

Dette sier bilmerkets grunnlegger i et intervju med Top Gear Magazine Podcast .

– Det var så få som ville ha den tresylindrede at vi klarte å overbevise nesten alle til å kjøpe V8, sier Christian von Koenigsegg.

LES OGSÅ: Russland havnet i kryssilden – Zelensky har ikke kjøpt en Bugatti

Det betyr imidlertid ikke at den tresylindrede motoren er helt nedgravd. For det kan være at den gjør comeback i en annen bil. Svenskene har ikke skrotet tanken.

– Motoren er fortsatt interessant og vi jobber med det. I fremtiden kan vi kanskje lansere den i Gemera på en eller annen måte.

Ikke alle Gemera-kunder er like plaget av tanken på at de tross alt ikke kan få en tresylindret bil.

En kunde i Sverige krever 16 millioner svenske kroner i erstatning fra bilforhandleren som han inngikk en bindende, skriftlig avtale med. Bilforhandleren vil imidlertid ikke betale noen erstatning under noen omstendigheter, sier en advokat. Les mer om det her.

Mens Koenigsegg for tiden trekker ut støpselet for 3-sylindret teknologi, er det omvendt en stor suksess for Toyota. Eller det vil si for ettermarkedet.

I Australia har en tuner kommet frem til at den lille 3-sylindrede GR Yaris kan klare seg godt med 1000 hestekrefter. Fabrikken tror ikke det trengs mer enn 260 hestekrefter. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...