16. september, 2024

TEST: Slik er 1300 kilometer og 3 uker i Nissan Ariya

I tre uker hadde Boosted en Nissan Ariya til testing, for å se om du uten forbehold kan bytte ut forbrenningsmotoren med den elektriske motoren . Her er nettredaktørens erfaringer etter 3 uker i elbil.

La meg si det først og sist. Jeg håper inderlig at Nissan holder ord og leverer elbiler med de såkalte solid state-batteriene fra 2028. Les mer om det her .

Fordi det vil avhjelpe Nissan Ariyas største problem. Nemlig at det er… en elbil. I tre uker turnerte jeg versjonen av bilen med størst mulig batteri på 87 kWh.

Og bra for det. Mindre kunne ikke ha gjort det for meg og min rekkeviddeangst. Noe jeg ærlig talt må innrømme at jeg ikke ble kvitt på de 21 dagene.

For rettferdighetens skyld skal det sies at Nissan Ariya også har mange virkelig positive sider. Mer om dem om et øyeblikk. Først litt om mine tre uker med ladekabel og ladepute i hånden.

Jeg HATER å stoppe underveis
Jeg støter ofte på elbileiere hvis eneste argument for elbilen er: Vel, du må fortsatt ut å strekke på beina når du er på farten.

Nei. Å stoppe når jeg er på farten er det siste jeg vil. Jeg har faktisk så lite lyst til å stoppe på farten at jeg måtte få min kollega Kasper Erling til å bekrefte det da jeg satt bak rattet i Ariyaen.

LES OGSÅ: Kjent batteriselskap går konkurs

På de ti årene vi har jobbet sammen, har vi aldri stoppet mer enn fem minutter for å fylle drivstoff på en presse eller privatbil. Kanskje for en kopp kaffe. Men som regel registrerer ikke bensinstasjonens overvåking at vi stopper. Ja, overdrivelse fremmer forståelse.

Jeg hater å stoppe når jeg er på vei et sted. Jeg vil gå fra A til B uten stopp. Og det skal ikke være hensynet til bilen som får meg til å gjøre det.

En komfortkonge av et reisefølge
På denne måten er Nissan Ariya-batteripakken mot det. Slipp taket, på min faste testrute for pressebiler er det nok av svinger. Og i Ariyas tilfelle er totalvekten som nærmer seg to tonn lett å kjenne. Men det er ikke det store Nissan dreier seg om.

I stedet forbereder bilen seg på lange, komfortable bilturer. Hvis komfort er det viktigste i en ny elbil, er det ingen vei utenom en Ariya. Og gjør gjerne prøveturen litt lengre enn du ellers ville gjort.

På de lange strekningene er Ariya en eminent reisefølge. Selv etter lange dager på motorveiene, som vanligvis kan merkes, føler jeg meg uthvilt etter oppgaveturen.

Jeg satte meg bevisst ned for å jobbe flere ganger etter at jeg hadde Ariya på en lang tur. Ikke noe problem der. Det er ellers så lange reiser som godt kan utløse tretthet når jeg setter meg ned til tastene etterpå.

Eier du en elbil uten hjemmelader? Nei takk!
Da er det bare irriterende at Ariya ikke kommer så langt på en oppladning. Offisielt går Ariya, med sitt store batteri og forhjulsdrift, opp til 505 kilometer på en lading.

Jeg kunne maks presset 395 kilometer ut av bilen. Og da måtte jeg også finne et ladestativ med en gang. Altså ifølge korets datamaskin. Kanskje fordi jeg ikke vil sette meg bak en lastebil eller kjøre 110 km/t i en 130-sone.

Det hevdes rundt om på nettet at Nissan har lagt inn en buffer med ekstra kilometer slik at 0 prosent på batteriet ikke er 0 prosent. Men jeg tør rett og slett ikke gamble med det. Jeg kortsluttet aldri bilen under 10 prosent strøm. Jeg turte ikke.

Oppe ved lynladeren kom jeg tilfeldigvis i en samtale med en Polestar 2-eier. Gratiskabelen han kunne ha brukt fungerte ikke.

Vi ble ganske raskt enige om at livet med en elbil uten hjemmelader eller i det minste tilgang til hurtiglader som ingen eller få andre bruker er irriterende.

Og igjen – det er synd for Ariya. Fordi det er veldig behagelig. Jeg vil nå langt i det. Jeg vil bare ikke stoppe underveis på grunn av det. Så bilen…

Magefølelsen min krevde en ny samtale
Etter tre uker med mange lange reiser ringte jeg Kasper Erling igjen. Det er ikke bare jeg som synes at tanken om elbilen er litt dum når man ikke har en hjemmelader. Jeg ville bare være sikker. Puh.

Det er forøvrig ikke alle som har lov til å sette opp en hjemmelader i det hele tatt. Dette kan skyldes en fredet eiendom eller vedtektene til et borettslag. For noen er hjemmeladeren en livredder. Ikke for alle.

En annen ting som er dumt med elbiler er ladehastigheten. Selv i lynladere er det ganske tregt for meg. Jeg bryr meg ikke så mye om stopp mellom punkt A og B som ventetid.

Jeg prøver å ikke lade Ariya i en tregere lader enn i de såkalte lynladerne. Selv ikke om den kan lade med 22 kW, der de fleste andre elbiler må nøye seg med 11 kW i hjemmeladeren.

Jeg har rett og slett andre ting å ta meg av. Her kan noen si at du er reddet av hjemmeladeren, hvis du har en. Men nei.

For hvis batteriet er nede i noen få prosent, gjenopprettes ikke strømmen raskt nok. Og slett ikke hvis det går opp for deg at du kanskje har glemt noe eller må bruke bilen igjen.

Takk for utstyret, Nissan!
Nissan Ariya er – i hvert fall i Evolve-utgaven jeg brukte tre uker i – proppet med utstyr. Jeg pleier å kjøre rundt i en BMW, hvor den mest avanserte er cruisekontrollen. Og jeg innrømmer gladelig at jeg nå savner alt Ariya kan gjøre.

Og det villeste av alt? Den japanske måten å gjøre teknikken på. Jeg tilbakela litt over 1300 kilometer i løpet av de tre ukene. Ikke en eneste gang sviktet hjelpesystemene.

E-pedal, som er Nissans måte å styre bilen utelukkende på gasspedalen, fungerer bare. Etter noen kilometer satt bilens måte å bremse på etset i hukommelsen. Og jeg slo den ikke av igjen.

Pro pilot, som Nissan kaller cruise control, som bl.a. kan holde din kjørefelt var en fornøyelse. Og fremfor alt, lett å finne ut. Sånt går ikke alltid opp.

Ja, jeg kunne trodd at bilen leste veiskilt på en måte slik at den selv tilpasset farten mellom to soner.

Ja, det hadde vært fint med bedre kullsyre i setene på de virkelig varme dagene, og at Nissan, i likhet med søstermerket Renault, nettopp hadde latt Google lage kontrollsystemet.

Bunnlinjen? Elbil – ja takk! men… og sånn vil jeg at det skal være til den dagen jeg kan kjøre 1200 kilometer på strøm uten ladestopp.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

  • KLUMME: Sådan er 1.300 kilometer og 3 uger i en elbil
  • KLUMME: Sådan er 1.300 kilometer og 3 uger i en elbil
  • KLUMME: Sådan er 1.300 kilometer og 3 uger i en elbil
  • KLUMME: Sådan er 1.300 kilometer og 3 uger i en elbil
  • KLUMME: Sådan er 1.300 kilometer og 3 uger i en elbil

Latest

Don't miss

Politiet tok 995 bilister på samme vei – korte 229 km/t

Politiets automatiske trafikkontroll var opptatt i forbindelse med tre...

Leverte kun 4 biler – nå tjener de millioner

Lucid Motors, som nå skulle vært i Danmark, har...

BMW-designer mister jobben – blir danskens erstatter

BMWs design har vært både elsket og hatet de...

29-åring siktet for uaktsom kjøring 38 ganger

En 29 år gammel mann, som ikke allerede har...

Verdens villeste bil med manuell girkasse har 1842 hestekrefter

Hennessey Venom F5-M er verdens raskeste bil med manuell...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nyt batteri til elbil får absurd lang garanti

Kinesiske CATL har utviklet et nytt elbilbatteri. Teknologien er så sikker at det gis ti års eller 1 000 000 kilometer garanti. Chinese Contemporary...

Magnussen vinner viktig løp i Italia

15 år gamle Luca Magnussen sikret seg en av kartingens prestisjefylte lobbeseire da han søndag vant den åttende og siste avdelingen i ROK Cup...

Mercedes-eieren slapp unna parkeringsplassen fordi han ikke stoppet Tesla

Eieren av denne Mercedesen slapp unna en parkeringsbod fordi bilen hans er en Mercedes og ikke en Tesla ulovlig parkert i Oslo sentrum. I...

Den brennende Teslaen måtte slukkes med 189.000 liter vann

Da en Tesla Semi nylig tok fyr og stengte en motorvei i 16 timer, måtte 189 000 liter vann til for å slukke brannen....

Celebritys elbil har tapt 850.000 DKK i verdi

Han drøner rundt i verdens kuleste biler. Men Tim Burton alias Shmee150 tar også den økonomiske julingen for det. En Porsche Taycan kostet ham...

Volvo krever 13 milliarder danske kroner i statlig støtte

Volvo Cars og det kriserammede batteriselskapet Northvolt krever nå at den svenske staten betaler 13 av de 20 milliarder kronene deres nye fabrikk koster....

Tesla Cybertruck-dekk er oppløst etter 10 000 kilometer

10.000 kilometer. Det er det en Tesla Cybertruck-eier hevder at dekkene på bilen er opp til. Sporene er også tydelige. Hva kan du forvente...

TV-kjendis har endt opp som bilforhandler ved en feiltakelse

Wheeler Dealers-vert Mike Brewer er, til en feil, tilbake der han startet - nemlig som bilforhandler. Wheeler Dealers Mike Brewer har millioner av fans...

Kennet føler seg lurt av Volvo – lakken faller av

Kennet Ekberg skal ha Volvos ord for det at han har kjøpt en bil som er «som ny». Det har han betalt for. Men...

Leverte kun 4 biler – nå tjener de millioner

Lucid Motors, som nå skulle vært i Danmark, har kun levert 4 biler i Norge. Regnskapet viser imidlertid en meget god forretning. Det norske...

BMW-designer mister jobben – blir danskens erstatter

BMWs design har vært både elsket og hatet de siste årene. Nå mister mannen bak jobben for å ta over danske Anders Warmings i...

Danmark overrasker på toppen av nybillisten

Ifølge en ny indeksberegning fra det nederlandske GPS-kartselskapet Here, topper Danmark listen over land som gjør mest for elbiler på flere punkter. Skal du...