24. oktober, 2024

Volkswagen vurderer å bygge Golf 8 frem til 2035

Den nåværende Volkswagen Golf 8 kan bli den lengstlevende Golfen i merkets modellhistorie på grunn av nye hensyn i Wolfsburg.

Golf 8 kan bli en bil som er på veien i hele 16 år. Den har allerede vært her i 5 år. Men ledelsen i Wolfsburg er klar for mer.

Konkret vurderer sjefene å la dagens Volkswagen Golf fortsette i modellprogrammet i 11 år til. Selv om en elektrisk Golf tilsynelatende er planlagt lansert rundt 2030.

Men i et intervju for den nederlandske versjonen av Top Gear sier Kai Grünitz, leder for Volkswagens tekniske avdeling, at de vurderer å la Golf 8 kjøre lenger enn til minst 2035.

Pussig nok er det samme år som EU har til hensikt å forby alle nye biler med forbrenningsmotorer som ikke kan gå på syntetisk drivstoff.

LES OGSÅ: Magnussens sjanse? Avskjediget sjef avduker nytt Formel 1-team

Da vil Volkswagen Golf 8 være en skikkelig gammel bil. For bilen står ikke på egen plattform. I stedet er det en videreutviklet Golf 7 på MQB-plattformen, en teknikk som ble lansert helt tilbake i 2012.

Det er imidlertid ikke noe nytt at Volkswagen forlenger levetiden til gamle plattformer. Spesielt ikke når det gjelder Gulfen.

Golf Mk. 5, som ble lansert i 2003, la plattformen for etterfølgeren Golf 6. En bil som først gikk ut av produksjon ni år senere. Nesten da. Golf 6 var i produksjon helt frem til 2016.

Det er imidlertid ingenting som slår Volkswagen Type 1 i bilmerkets historie. Med liten pause var bilen i produksjon fra 1938 til 2003, da den siste bilen forlot samlebåndet i Mexico.

Tilbake i Wolfsburg ser Grünitz på MQB-plattformen som Golf 8 er bygget på som "perfeksjon". Selv om tyskerne innrømmer at de hadde store problemer spesielt med bilens programvare da den kom på markedet.

Kai Grünitz ser i alle fall ingen grunn til å utvikle en helt ny bensin/dieseldrevet plattform for en annen Golf. Grünitz påpeker også at Golfen godt kan bli pensjonert innen 2035. Det handler imidlertid ikke nødvendigvis om utslippskrav.

I stedet kan det vise seg at EUs regler om f.eks. cybersikkerhet i nye biler kan bli bilens finale. Kravene har allerede fått Porsche til å droppe flere modeller. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Anne parkerte feil – så ble Nissan hennes skrotet

Anne mistet sin 15 år gamle Nissan Primastar fordi...

Alfa Romeo vil holde liv i bensinbiler hvis kundene vil

Alfa Romeo er klar til å holde liv i...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer...

I utlandet sjokkert av Danmark: «Staten tok Ferrari»

Nyheten om at en bilist har fått sin innleide...

Bilmerke kan lobbye for reservedeler – alt blir kastet

I Kina bygges trolig Saab-motorer fortsatt på lisens. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bosch saksøker urolig bilmerke for milliarder

Den tyske underleverandøren Bosch har saksøkt kriserammede Rivian for en større milliardbeløp. Bilmerket gled ut av en avtale uten å betale, sier tyskerne. Rivian...

Spesielt Skoda Fabia kommer bare til ett land i verden

Skoda Fabia RS Rally2 skal nå bli en gatebil. Men bare i ett og bare ett land i hele verden. Bilen har derimot 40...

Dessverre høres verdens dyreste Ferrari superkjedelig ut

Ferrari F80 er utvilsomt et monster på ethvert stykke asfalt. Men lyden av 3-liters V6-motoren er dessverre skikkelig kjedelig. Ferrari har nettopp presentert merkets...

Slik får du billig bilforsikring: Spar tusenvis av kroner

Billig bilforsikring trenger ikke være vanskelig å finne - sammenlign priser med Findforsikring.dk og få de beste tilbudene på få minutter her! Det kan...

Det danske Formel 1-koret signerer kontrakt med Cadillac

Danske Frederik Vesti, som er reservesjåfør for både Mercedes og McLaren i Formel 1, blir nå også fabrikksjåfør for Cadillac. Den danske racerføreren Frederik...

Bilisten ble redd sin egen Tesla og havnet i en grøft

En tsjekkisk mann ble redd da han opplevde problemet med "spøkelsesbremsing" som plager elbiler. Like etter ble Teslaen hans senket i en myr. En...

Forsvant for 20 år siden – Audi A2 gjenoppstår som en elbil

For snart 20 år siden forsvant den lille og dyre Audi A2 fra modellutvalget. Nå gjenoppstår modellen som elbil. Men bare en gang. Audi...

Bilgiant tilbakekaller 780 000 biler som kan ta fyr

Honda tilbakekaller 780 000 biler på grunn av brannfare. Det er en defekt drivstoffpumpe som kan forårsake lekkasjen og brenne hele biler. Den japanske...

Den velkjente Audi-fabrikken er nærmere nedleggelse enn noen gang

En av de to siste bilfabrikkene i Belgia er nå nærmere nedleggelse enn noen gang. Audi vil kvitte seg med fabrikken i Brussel. Ingen...

Bilimportører misfornøyd med eCarExpo: Høye kostnader og mangel på fleksibilitet skaper frustrasjon

Det er mange spennende elbiler å oppleve på helgens eCarExpo, men elbilmessen i København er absolutt ingen billig underholdning, sier flere av de danske...

Bilmerker vil heller bygge færre biler enn å adlyde EU

Jean-Philippe Imparato, som leder hele Stellantis i Europa, vil heller bygge færre biler enn å gi etter for EUs utslippskrav. Stellantis planlegger å redusere...

Det danske folketinget vil gi politikerne ulovlig trafikkgodtgjørelse

I 12 år har de folkevalgte på Christiansborg fått ulovlig trafikkgodtgjørelse. Et flertall vil nå gjøre det lovlig med 12 års tilbakevirkende kraft. I...