Et annet kinesisk elbilmerke har kastet inn håndkleet ved konkurs. HiPhi, som ble rost til himmelen i norske prøver, er en saga blott.
Det kinesiske elbilmerket HiPhi drømte om å komme til Danmark. Spesielt etter at merket overraskende vant en tøff norsk rekkeviddetest så sent som i vinter. Nå er de konkurs.
Dette melder flere medier – inkludert Carnewschina og Autocar.
Konkursen i morselskapet betyr imidlertid ikke nødvendigvis at det endelig er over for HiPhi. Bilmerket har allerede startet et forsøk på å rekonstruere seg selv med de sunneste delene av selskapet.
En kinesisk domstol godkjente torsdag konkursbegjæringen fordi det er klart at Human Horizons, selskapet bak HiPhi, ikke klarer å betale gjelden sin.
LES OGSÅ: EU vil forby bensinbilen med e-fuel, advarer BMW
Bilproduksjonen stoppet allerede våren 2023. Opprinnelig var planen at samlebåndet bare skulle stå stille i seks måneder. Et halvt år som måtte brukes på å få virksomheten under kontroll.
Men siden er bl.a. de ansatte i merkevarens såkalte flaggskipbutikk i Norge forsvant. Selv om tilgangen til lokalene faktisk har vært opp til nå.
Før konkursen hadde HiPhi to modeller på programmet. HiPhi X og Z som måtte konkurrere med bl.a. Tesla Model S. Salget var imidlertid så som så, og det var heller ikke nok interesse for billigere HiPhi Y.
Og nå er konkursen en realitet, for ingen har ønsket å gå inn med kapitalen som HiPhi trengte. Dermed ser konkursen ut til å være den andre blant bilmerkene i 2024.
Mye tyder på at Fisker Inc., grunnlagt av danske Henrik Fisker, etter å ha solgt 3200 biler på en gang, er et skritt nærmere å avvikle virksomheten.
Tilbake på HiPhi kan konkursen til det kinesiske merket være starten på blodbadsbølgen i bilindustrien som eksperter allerede advarer om er rett rundt hjørnet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!