Det er bare noen mรฅneder igjen av 2024. Og det kan godt skape elbilpanikk i Danmark. Fra neste รฅr blir bilmerkene straffet pรฅ lommeboken.
EUs gjeldende standard for tillatt nivรฅ pรฅ utslipp fra biler er fra 2021. Fra 1. januar 2025 gjelder helt andre og mye strengere regler.
Noe som godt kan skape en viss elbilpanikk blant bรฅde danske og andre bilforhandlere i EU. Det er slett ikke sikkert at bilmerkene de selger pรฅ papiret er klimavennlige nok.
Det viser tall fra Dataforce som Automotive News viser til.
En rekke bilmerker stรฅr dermed allerede overfor alvorlige problemer, fordi det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra modellprogrammene deres ligger langt over den nye grensen pรฅ 93,6 gram per liter. kilometer.
Bilmerkene trenger derfor โ igjen i hvert fall pรฅ papiret โ รฅ spraye langt flere elbiler ut pรฅ veiene enn hva tilfellet er i dag.
LES OGSร : Lidende soster kan ikke betale vill gjeld til Volvo
Akkurat nรฅ er andelen elbiler i hele EU 12,5 prosent av bilparken. I Romania er det nede i ganske mange prosent, det samme er tilfellet i Polen. Mens andelen elbiler i Danmark er 9,6 prosent av bilparken. Sรฅ totalt sett.
Enkelte bilmerker, deriblant Toyota, som ogsรฅ har store problemer pรฅ grunn av et for hรธyt gjennomsnittlig CO2-utslipp, mener imidlertid at elbilen aldri vil oppta mer enn 30 prosent av markedet som helhet.
Nรฅr det er sagt, kan det bli nรธdvendig om EU holder seg til bรฅde det fremtidige utslippsnivรฅet og fine stรธrrelser for รฅ overskride det. Merker som Volkswagen og BMW har allerede klaget pรฅ utsikten til bodene. Og Renault รธnsker fullstendig at avgjรธrelsen utsettes.
Nรฅr EU beregner boten, ser man ikke pรฅ de enkelte merkenes gjennomsnittlige CO2-utslipp. I stedet ser man pรฅ hele gruppenes bilparker.
Av samme grunn er det faktisk bare Tesla og kinesiske Geely som bl.a. eier Volvo og Lotus, som i dag ligger under den nye grensen pรฅ 93,6 gram pr kort kilometer.
Det er imidlertid smutthull i det nye systemet. Bilmerker som produserer svรฆrt fรฅ biler per รฅr kan se helt bort fra reglene. Dette gjelder merker som Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, McLaren og andre eksotiske merker.