Om Danmark er med i planene for en europeisk lansering er foreløpig ikke kjent. Men Xiaomi vil til Europa med SU7.
Tilbake i april hevdet Kinas Xiaomi at den hadde 70 000 forhåndsbestillinger for selskapets første bil noensinne, SU7. Og nå tyder noe på at en europeisk lansering er nær.
I hvert fall nærmere enn noen gang før. I forbindelse med OL, som ble arrangert i Paris i år, var bilen utstilt.
Og overfor Bloomberg bekrefter selskapets finansdirektør Alain Lam at merkevaren går for en "global lansering – inkludert å komme til Europa".
– Vi har en global ekspansjon i tankene, selv om vi for tiden prøver å tilfredsstille etterspørselen i Kina.
LES OGSÅ: Danske kommuner tjener nå over én milliard danske kroner på parkering
Men alt er ikke så kult for Xiaomi som det kan virke. SU7 har allerede fått enorm kritikk for byggekvaliteten. Akkurat som i flere tilfeller er det helt gale med programvaren.
Dessuten går bilene som allerede er sendt ut på veiene bokstavelig talt forferdelig i trafikken. Det har dukket opp flere videoer av kopier av SU7 som feiler.
Flere eiere melder at bilene deres har gått i stykker. Blant annet på grunn av bremsesvikt. Faktisk har andelen rapporterte ulykker først økt i det siste.
Ifølge Car News China er det også eksempler på en bil som skal ha gått i stykker dagen etter levering. Bilen hadde kun rukket å tilbakelegge 40 kilometer.
Flere analytikere påpeker at Xiaomi, i hvert fall på det kinesiske markedet, er villig til å bruke enorme summer på SU7. Etter sigende taper Xiaomi 10.000 dollar, eller tilsvarende 66.000 danske kroner, på hver eneste bil som forlater samlebåndet.
Likevel forlater en bil fabrikken hvert 76. sekund. Boosted kunne fortelle om dette allerede i mai. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!