รkonomisjef og driftssjef i Volkswagen-konsernet, Arno Antlitz, sier til Reuters at bilkonsernet har ett โ kanskje to โ รฅr pรฅ seg til รฅ snu trenden.
Volkswagen skylder tilsvarende 3200 milliarder danske kroner. Men ifรธlge Arno Antlitz, finansdirektรธr og driftssjef i Volkswagen-konsernet, er det mulig รฅ snu trenden.
Det mรฅ imidlertid gรฅ raskt. Arno Antlitz mener han og resten av ledelsen har ett eller to รฅr pรฅ seg til รฅ fรฅ kontroll pรฅ gjelden.
Det skriver Reuters .
Volkswagen mรฅ til og med betale renter pรฅ de 1900 milliarder danske kroner alene. Sรฅ noe mรฅ skje nรฅ, hvis den tyske gruppen ikke skal bukke under.
LES OGSร : Billig kinesisk merkevare skal lage superbatterier til elbiler i 2025
Men fallende salg og enorme investeringer skader Wolfsburg. Og gjelden vil bare bli et stadig stรธrre problem. Det var i en tale til de ansatte ved hovedkvarteret i Wolfsburg at Antlitz kom med spรฅdommen om at Volkswagen gรฅr tom for tid.
โ Vi har brukt mer penger pรฅ merkevaren enn vi har tjent pรฅ en stund nรฅ. Det gรฅr ikke bra i lengden. Fortsetter vi slik, vil vi ikke lykkes med transformasjonen, sa Arno Antlitz, ifรธlge Reuters.
รkonomidirektรธren forsรธkte imidlertid ogsรฅ รฅ legge fra seg noe av ansvaret. I stedet skjรธt han at bl.a. om koronapandemien og konsekvensene den fikk for nรฆringen.
โ Pรฅ grunn av covid ble det kjรธpt rundt 16 millioner biler i Europa. Under og etter covid falt dette tallet til rundt 12 millioner biler da hele industrien ikke hadde nok mikrobrikker.
โ Markedet i Europa har tatt seg opp siden den gang, men kan og vil ikke gรฅ tilbake til forrige nivรฅ.
โ Vi regner med at det vil selges rundt 14 millioner biler i รฅret i fremtiden โ og det er et hรธyt mรฅl. Sรฅ to millioner biler mangler, sa Antlitz.