19. september, 2024

Disse bileierne har de dårligste reaksjonstidene

Å reagere raskt i trafikken er avgjørende. Men det betyr ikke at alle sjåfører er like gode på det. En ny undersøkelse har funnet det verste og det beste.

Reaksjonstid i trafikken er avgjørende. Noen sjåfører er bare bedre til det enn andre. Også når du deler driverne etter merke.

Det viser en ny undersøkelse fra engelske Scrap Car Comparison.

Det er akkurat de samme typene som i fjor slo fast at BMW-eiere har psykopatlignende trekk i trafikken.

Men tilbake til den nye etterforskningen. Den ble gjennomført blant 2000 bilister som eier biler fra en rekke på 27 forskjellige merker. Det ble sammenlignet med sjåførenes alder.

LES OGSÅ: Reservedel til 50 kroner ødela motoren i Erics Fiat 500

Undersøkelsen viser at Volvo-eiere generelt har den raskeste gjennomsnittlige reaksjonstiden på 0,401 sekunder. Disse bileierne er i gjennomsnitt 32 år. Eller reaksjonstiden deres tilsvarer i det minste det.

I en gjennomsnittsalder på 33 er Jaguar-eiere litt tregere til å reagere. Nemlig 0,409 sekunder. Suzuki-eiere runder av topp 3. De er i gjennomsnitt 33 år når de kan reagere på 0,413 sekunder.

Til sammenligning trenger en 18-åring omtrent 0,3 sekunder på å reagere, mens en 70-åring reagerer på omtrent 0,8 sekunder. Ifølge folkene bak undersøkelsen tilsvarer reaksjonstiden til Volvo-eierne i gjennomsnitt en alder på 32 år.

Fra topp tre blir det bare verre. Det går med andre ord nedoverbakke. Motsatt blir sjåførene også eldre og eldre.

Reaksjonstiden til Tesla-eiere tilsvarer at de er 40 år i snitt. Men det er bare nok til 22. plass. Verre er det i både Peugeot, Mini, Hyundai og Kia-modeller. Og vi har fortsatt ikke nådd bunnen.

Det – bunnen altså – er det Mercedes-eierne bekymrer seg for. Reaksjonstiden deres tilsvarer å være 45 år bak rattet. Nærmere bestemt bruker Mercedes-eiere i gjennomsnitt 0,527 sekunder på å reagere på noe i trafikken.

Undersøkelsen viser også at folk som kjører bil med automatgir reagerer litt tregere enn folk som skal holde styr på tre pedaler. Forskjellen er liten: 0,459 sekunder i biler med manuell girkasse mot 0,468 sekunder i biler med automatgir. Men forskjellen er der.

Omvendt viser undersøkelsen også at folk i el- og hybridbiler reagerer raskere enn både i diesel- og bensinbiler. Det går tregere for folk i dieselbiler.

Dieselbilenes generelle reaksjonstid er 0,464 sekunder. Noe som tilsvarer at de har en gjennomsnittsalder på 39 år. Den faktiske alderen på dieselførere er 45 år. I hvert fall i England.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Toyota Prius setter verdensrekord for lavt drivstofforbruk

Amerikaneren Wayne Gerdes har lykkes i å slå Toyotas...

Michael har oppdaget hvorfor elbilbatterier går i stykker

Professor Michael Toney mener han har løst en underliggende...

29-åring siktet for uaktsom kjøring 38 ganger

En 29 år gammel mann, som ikke allerede har...

Hver 7. bil i Danmark vil ha fått denne skaden i 2024

Forsikringsselskapene finner egentlig ikke en forklaring som passer når...

Varseltrekanten blir ulovlig – her er erstatningen

I Spania har landets bilister allerede fått beskjed om...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...