De fleste trodde den var tapt for alltid da en rød Ferrari F40 tok fyr i Monaco, men nå bygges den opp igjen for millioner av dollar.
Ved utgangen av 2025 forventes det at en helt spesiell bil vil kjøre på offentlige veier igjen.
Dette er en Ferrari F40 som har gjennomgått en ekstremt omfattende restaurering. Bilen ble nesten fullstendig ødelagt i en massiv brann i Monaco i februar 2020.
Det tragiske med historien er at bilen begynte å brenne kort tid etter en andre og grundig restaurering.
Det er verkstedet RM Autosport som har stått for – og fortsatt tar seg av – den store oppgaven. Målet er å bringe den legendariske superbilen tilbake til sin opprinnelige stand. Dette har krevd en fullstendig restaurering av alt fra chassis til interiør.
Vinteren 2020 utspilte dramatiske scener seg på gatene i Monaco. En Ferrari F40 tok fyr. Flammene spredte seg raskt og forvandlet bilen til et utbrent vrak på kort tid.
Motorrommet var overtent. Kupeen ble nesten fullstendig ødelagt. Og bilens chassis ble alvorlig skadet. Bilder av det rykende karosseriet spredte seg raskt blant bilentusiaster over hele verden via sosiale medier.
Mange mente at bilen var tapt for alltid. Reparasjon virket umulig. Likevel ble det besluttet å prøve å redde det som var igjen av den ikoniske bilen.
Ombyggingen av F40-chassiset
En Ferrari F40 er ikke bare en hvilken som helst bil. Det var den siste modellen som ble godkjent av grunnleggeren Enzo Ferrari selv. Modellen markerte merkets 40-årsjubileum da den ble lansert i 1987.
Bilen ble skapt som en ren kjøremaskin. Den hadde 478 hestekrefter fra en 3,9-liters V8-motor med doble turboer, bakhjulsdrift og en svært lav vekt på under 1200 kilo.
Dette ga bilen, som var den siste Enzo Ferrarien som noen gang ble sett i live, imponerende ytelse for sin tid.
Toppfarten var rundt 320 kilometer i timen, noe som gjorde den til verdens raskeste produksjonsbil da den ble introdusert, en av grunnene til dens ikoniske status i dag.
Bare 1315 eksemplarer av F40-modellen ble produsert. Det begrensede antallet har gjort bilene svært ettertraktede blant samlere. Verdien er ofte godt over 20 millioner kroner.
Derfor var det i det minste verdt å prøve å redde eksemplet her. Selv med en utbrent motor og en manglende bakende, var det fortsatt mye verdi i restene. Bilen ble først tatt med til en Ferrari-forhandler i Monaco.
Ferrari F40: En legende på veien
Herfra ble den transportert til RM Autosport, hvor spesialister startet det omfattende arbeidet. Oppgaven var klar og umiskjennelig: Bilen måtte bygges opp igjen fra bunnen av, uansett hva det kostet. Del for del.
Alt måtte gjenskapes. Dette inkluderte girkasse, motor, interiør og karosseri. Hele chassiset måtte restaureres. Det har vært en lang og komplisert prosess.
Nå, nesten fem år senere, er arbeidet snart ferdig. Selv om mange deler er nye, bør den opprinnelige korfølelsen bevares.
Italpassion skriver.
Hele operasjonen vil koste en ukjent, men svært stor millionsum. Snart vil den gjenfødte Ferrari F40 være klar til å ta ut på veiene igjen som et bevis på en utrolig redningsaksjon.