Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar.
Bilprodusenten Stellantis har nok en gang besluttet å forlenge produksjonsstansen ved deres Mirafiori-fabrikk i Italia.
Fabrikken, som blant annet produserer Fiat 500e og biler fra luksusmerket Maserati, har vært preget av en lang periode med sviktende salgstall og ustabil etterspørsel.
I september ble den første produksjonsstansen for Fiat 500e annonsert og varte i fire uker. Deretter ble pausen forlenget, først til slutten av oktober og deretter ut i november.
Selv om produksjonen ble gjenopptatt en kort stund, ble samlebåndene igjen stoppet 2. desember. Senest var planen at arbeidet skulle starte igjen 6. januar. Men det er nå utsatt til minst 20. januar.
Den fortsatte produksjonsstansen rammer ikke bare Fiat, men også Maserati, som produserer biler på samme fabrikk.
Maserati har hatt problemer med å finne fotfeste i enkelte markeder som USA og Kina, noe som har ført til lavere etterspørsel. Fabrikken står derfor stille for begge merkene i perioden.
Spesielt Fiat har opplevd utfordringer i Europa, hvor deres markedsandel har falt betydelig de siste årene.
Elbilen Fiat 500e, som skulle øke salget, har ikke levd opp til forventningene. Utviklingen av en ny hybridversjon av Fiat 500 er i gang, men den forventes ikke å være klar før rundt 2025 eller senere.
Maserati står overfor lignende problemer. Til tross for flere forsøk på å relansere merket med nye modeller, har ikke salget vært tilstrekkelig til å dekke de høye utviklingskostnadene knyttet til å produsere biler i premiumsegmentet.
Fabrikkens utfordringer reflekterer en bredere trend i bilindustrien, hvor konkurransen om å levere avanserte teknologier til lavere priser legger press på spesielt de mindre aktørene.
Stellantis har tidligere forsøkt å redusere kostnadene ved å dele teknologi og komponenter på tvers av sine mange bilmerker.
Denne strategien har vist seg effektiv i prisfølsomme segmenter. Men den kan også ramme de dyrere merkene som Maserati i nakken. Her setter ikke kundene pris på å kunne finne de samme bryterne og andre deler i en Fiat 500.
Fremtiden til fabrikken i Mirafiori og merkene som produseres her er fortsatt usikker av samme grunn.
Med økende konkurranse og press på både elbiler og luksusbiler, ser Stellantis ut til å møte store utfordringer i årene som kommer. Selv om toppdirektøren nettopp har fått sparken. Les mer om det her .