Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar.

Bilprodusenten Stellantis har nok en gang besluttet å forlenge produksjonsstansen ved deres Mirafiori-fabrikk i Italia.

Fabrikken, som blant annet produserer Fiat 500e og biler fra luksusmerket Maserati, har vært preget av en lang periode med sviktende salgstall og ustabil etterspørsel.

I september ble den første produksjonsstansen for Fiat 500e annonsert og varte i fire uker. Deretter ble pausen forlenget, først til slutten av oktober og deretter ut i november.

Selv om produksjonen ble gjenopptatt en kort stund, ble samlebåndene igjen stoppet 2. desember. Senest var planen at arbeidet skulle starte igjen 6. januar. Men det er nå utsatt til minst 20. januar.

Den fortsatte produksjonsstansen rammer ikke bare Fiat, men også Maserati, som produserer biler på samme fabrikk.

Maserati har hatt problemer med å finne fotfeste i enkelte markeder som USA og Kina, noe som har ført til lavere etterspørsel. Fabrikken står derfor stille for begge merkene i perioden.

Spesielt Fiat har opplevd utfordringer i Europa, hvor deres markedsandel har falt betydelig de siste årene.

Elbilen Fiat 500e, som skulle øke salget, har ikke levd opp til forventningene. Utviklingen av en ny hybridversjon av Fiat 500 er i gang, men den forventes ikke å være klar før rundt 2025 eller senere.

Maserati står overfor lignende problemer. Til tross for flere forsøk på å relansere merket med nye modeller, har ikke salget vært tilstrekkelig til å dekke de høye utviklingskostnadene knyttet til å produsere biler i premiumsegmentet.

Fabrikkens utfordringer reflekterer en bredere trend i bilindustrien, hvor konkurransen om å levere avanserte teknologier til lavere priser legger press på spesielt de mindre aktørene.

Stellantis har tidligere forsøkt å redusere kostnadene ved å dele teknologi og komponenter på tvers av sine mange bilmerker.

Denne strategien har vist seg effektiv i prisfølsomme segmenter. Men den kan også ramme de dyrere merkene som Maserati i nakken. Her setter ikke kundene pris på å kunne finne de samme bryterne og andre deler i en Fiat 500.

Fremtiden til fabrikken i Mirafiori og merkene som produseres her er fortsatt usikker av samme grunn.

Med økende konkurranse og press på både elbiler og luksusbiler, ser Stellantis ut til å møte store utfordringer i årene som kommer. Selv om toppdirektøren nettopp har fått sparken. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...