2. januar, 2025

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar.

Bilprodusenten Stellantis har nok en gang besluttet å forlenge produksjonsstansen ved deres Mirafiori-fabrikk i Italia.

Fabrikken, som blant annet produserer Fiat 500e og biler fra luksusmerket Maserati, har vært preget av en lang periode med sviktende salgstall og ustabil etterspørsel.

I september ble den første produksjonsstansen for Fiat 500e annonsert og varte i fire uker. Deretter ble pausen forlenget, først til slutten av oktober og deretter ut i november.

Selv om produksjonen ble gjenopptatt en kort stund, ble samlebåndene igjen stoppet 2. desember. Senest var planen at arbeidet skulle starte igjen 6. januar. Men det er nå utsatt til minst 20. januar.

Den fortsatte produksjonsstansen rammer ikke bare Fiat, men også Maserati, som produserer biler på samme fabrikk.

Maserati har hatt problemer med å finne fotfeste i enkelte markeder som USA og Kina, noe som har ført til lavere etterspørsel. Fabrikken står derfor stille for begge merkene i perioden.

Spesielt Fiat har opplevd utfordringer i Europa, hvor deres markedsandel har falt betydelig de siste årene.

Elbilen Fiat 500e, som skulle øke salget, har ikke levd opp til forventningene. Utviklingen av en ny hybridversjon av Fiat 500 er i gang, men den forventes ikke å være klar før rundt 2025 eller senere.

Maserati står overfor lignende problemer. Til tross for flere forsøk på å relansere merket med nye modeller, har ikke salget vært tilstrekkelig til å dekke de høye utviklingskostnadene knyttet til å produsere biler i premiumsegmentet.

Fabrikkens utfordringer reflekterer en bredere trend i bilindustrien, hvor konkurransen om å levere avanserte teknologier til lavere priser legger press på spesielt de mindre aktørene.

Stellantis har tidligere forsøkt å redusere kostnadene ved å dele teknologi og komponenter på tvers av sine mange bilmerker.

Denne strategien har vist seg effektiv i prisfølsomme segmenter. Men den kan også ramme de dyrere merkene som Maserati i nakken. Her setter ikke kundene pris på å kunne finne de samme bryterne og andre deler i en Fiat 500.

Fremtiden til fabrikken i Mirafiori og merkene som produseres her er fortsatt usikker av samme grunn.

Med økende konkurranse og press på både elbiler og luksusbiler, ser Stellantis ut til å møte store utfordringer i årene som kommer. Selv om toppdirektøren nettopp har fått sparken. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Fyll bilen nå – bensin og diesel blir dyrere 1. januar

Hvis du vil spare penger på drivstoff, er det...

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste....

Nødlidende bilmerke vil bli overtatt av større konkurrenter

Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men...

Ønsket å bygge flygende biler – nå er alle ansatte sagt opp

Det tyske selskapet Lilium, som ville bygge flygende biler...

BMW-eier betalte for dårlig parkering – fikk billett uansett

En BMW-eier betalte i utgangspunktet for å ta to...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår seg av – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...

Legendarisk taxafabrik i problemer – fyrer flere ansatte

Siden stiftelsen i 1919 har London Taxi Company bygget drosjer spesielt for Englands hovedstad. Nå skraper krisen i overflaten for kinesiskeide selskaper som sier...

Ny kontrakt sikrer Kevin Magnussen i Formel 1

Haas bekrefter nå at de har sikret seg tjenestene til Kevin Magnussen, selv om dansken står uten sete i Formel 1 i 2025. En...