26. april, 2025

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake.

Det er aldri solgt flere Skodaer her enn akkurat nå.

Men selv om de aller fleste i dansk sammenheng er elbiler, har ikke det tsjekkiske VW-merket kastet ut forbrenningsmotoren ennå.

Tvert imot, fabrikken heller ny syntetisk diesel i alle nye dieselbiler første gang de fylles på for å forlate fabrikken.

Det meldte merket selv i en pressemelding .

Dette gjør Skoda til det første merket i VW-konsernet som bruker syntetisk diesel. Men konkurrentene fra München – nærmere bestemt BMW – har lenge tømt syntetisk diesel i drivstofftankene til splitter nye biler.

Tilbake på Skoda vil fabrikken uten å nøle godkjenne at alle biler med forbrenningsmotor bygget fra 2022 og utover kan gå på syntetisk drivstoff uten problemer.

Hos Stellantis er vi klare til å gå enda lenger. Allerede i 2023 kunngjorde konsernet at 28 millioner av bilene de har bygget over tid kan kjøre på drivstoffet uten problemer.

I likhet med Skoda bruker også Stellantis HVO100 diesel. Det er plantemateriale og animalsk fett. CO2-utslippene vil ikke forsvinne.

Men drivstoffet er fortsatt klassifisert som fornybart. HVO100 oppfyller den europeiske drivstoffstandarden EN 15940, og Skoda opplyser at merket vil kjøpe dieselen fra det statlige energiselskapet CEPRO.

– Som det første merket fra Volkswagen-konsernet som tok i bruk denne innovative løsningen, bruker vi HVO ikke bare i personbilene våre, men også til tanking av lastebiler som håndterer intern logistikk ved våre tsjekkiske fabrikker, sier Karsten Schnake, styremedlem i Skoda.

Selv om tsjekkerne er de første innen VW-konsernet som bruker syntetisk drivstoff i landeveisbiler direkte fra fabrikken, er de ikke de første som rører drivstoffet. Ikke engang i gruppen.

Porsche har lenge produsert syntetisk bensin på en fabrikk i Chile. Og det er planer om å utvide produksjonskapasiteten både i Nord- og Sør-Amerika. Akkurat som det må bygges fabrikker for formålet i Europa. Les mer om det her .

Apropos Skoda, så går det faktisk veldig bra i Tsjekkia. Faktisk så bra at Skoda nå er det mainstream-merket som tjener mest per bil.

– Med en margin på 8,3 prosent er vi det mest lønnsomme, masseproduserte bilmerket i Vesten i det ordinære markedet, sier direktør Klaus Zellmer.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Blodbad på bilfirma – sparker 800 personer umiddelbart

Volvo Group og Mack Trucks er preget av usikkerhet...

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Elbil leveres uten elektriske vinduer og kun på stålhjul

Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken' fra det nye amerikanske bilmerket Slate. Til gjengjeld holdes prisen lav. Det nye amerikanske elbilmerket...

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...