Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake.
Det er aldri solgt flere Skodaer her enn akkurat nå.
Men selv om de aller fleste i dansk sammenheng er elbiler, har ikke det tsjekkiske VW-merket kastet ut forbrenningsmotoren ennå.
Tvert imot, fabrikken heller ny syntetisk diesel i alle nye dieselbiler første gang de fylles på for å forlate fabrikken.
Det meldte merket selv i en pressemelding .
Dette gjør Skoda til det første merket i VW-konsernet som bruker syntetisk diesel. Men konkurrentene fra München – nærmere bestemt BMW – har lenge tømt syntetisk diesel i drivstofftankene til splitter nye biler.
Tilbake på Skoda vil fabrikken uten å nøle godkjenne at alle biler med forbrenningsmotor bygget fra 2022 og utover kan gå på syntetisk drivstoff uten problemer.
Hos Stellantis er vi klare til å gå enda lenger. Allerede i 2023 kunngjorde konsernet at 28 millioner av bilene de har bygget over tid kan kjøre på drivstoffet uten problemer.
I likhet med Skoda bruker også Stellantis HVO100 diesel. Det er plantemateriale og animalsk fett. CO2-utslippene vil ikke forsvinne.
Men drivstoffet er fortsatt klassifisert som fornybart. HVO100 oppfyller den europeiske drivstoffstandarden EN 15940, og Skoda opplyser at merket vil kjøpe dieselen fra det statlige energiselskapet CEPRO.
– Som det første merket fra Volkswagen-konsernet som tok i bruk denne innovative løsningen, bruker vi HVO ikke bare i personbilene våre, men også til tanking av lastebiler som håndterer intern logistikk ved våre tsjekkiske fabrikker, sier Karsten Schnake, styremedlem i Skoda.
Selv om tsjekkerne er de første innen VW-konsernet som bruker syntetisk drivstoff i landeveisbiler direkte fra fabrikken, er de ikke de første som rører drivstoffet. Ikke engang i gruppen.
Porsche har lenge produsert syntetisk bensin på en fabrikk i Chile. Og det er planer om å utvide produksjonskapasiteten både i Nord- og Sør-Amerika. Akkurat som det må bygges fabrikker for formålet i Europa. Les mer om det her .
Apropos Skoda, så går det faktisk veldig bra i Tsjekkia. Faktisk så bra at Skoda nå er det mainstream-merket som tjener mest per bil.
– Med en margin på 8,3 prosent er vi det mest lønnsomme, masseproduserte bilmerket i Vesten i det ordinære markedet, sier direktør Klaus Zellmer.