Bilkonsernet tvunget til å låne 13 milliarder kroner

De nye tariffene i USA rammer Kia/Hyundai så hardt at bilkonsernet nå er tvunget til å låne 13,6 milliarder kroner fra den sørkoreanske regjeringen for å overleve.

Hyundai og Kia står overfor store utfordringer. Den amerikanske tariffen på 25 prosent slår hardt inn.

Derfor har det sørkoreanske selskapet satt sammen noe nødhjelp i form av et lån på 13,6 milliarder kroner til konsernet.

Pengene skal hjelpe Kia/Hyundai gjennom en vanskelig tid. USA er et veldig viktig marked – om ikke det viktigste – for koreanske biler. Halvparten av alle biler som bygges for eksport i Korea sendes til USA.

Derfor skaper også tollsatsene som Donald Trump legger på bilindustrien store problemer. De nye tariffene på 25 prosent bekymrer bransjen, som frykter en svært akutt krise.

Den sørkoreanske regjeringen handler imidlertid raskt. Men under forutsetning av at Kia/Hyundai betaler tilbake alle pengene.

Lånene vil bli administrert gjennom Korea Development Bank (KDB). Det er ventet at nødlånsavtalen kan godkjennes snart. Kanskje allerede denne uken på statlig vis.

Koreansk bilindustri er under massivt press

En talsperson fra Økonomi- og finansdepartementet har snakket med nyhetsbyrået Yonhap i forbindelse med låneforhandlingene. Han understreker at de 13,6 milliarder kronene 'bare' er et omtrentlig tall.

– Den økonomiske støtten vil trolig beløpe seg til rundt 3 billioner won.

Det tilsvarer 13,6 milliarder danske kroner.

Pengene vil bli utbetalt gjennom KDBs nåværende låneprogram. Dette skal sikre en rask prosess. Støtten er rettet mot pressede bilprodusenter.

Konsekvensene av takstene kan bli betydelige. En prognose viser en mulig nedgang i eksporten. Dette gjelder Sør-Koreas bileksport til USA.

Nedgangen ventes å bli 18,6 prosent. Dette skyldes den nye tollsatsen på 25 prosent. Dette er et betydelig tall for bransjen.

De økonomiske konsekvensene av tollsatser i USA

Den koreanske bilindustrien er en viktig del av landets økonomi. Selskaper som Hyundai og Kia er globale aktører. De sysselsetter mange tusen mennesker.

Tariffer og handelsbarrierer påvirker globale forsyningskjeder. Dette sees tydelig i den situasjonen. Bedriftene må tilpasse seg de nye forholdene.

Regjeringens inngripen med nødhjelp er et forsøk på å dempe skadene. Dette bør gi bedrifter et pusterom. De kan tilpasse seg eller vente ut situasjonen.

Fremtiden for eksporten til USA er usikker. Mye avhenger av den politiske utviklingen. Handelsforbindelsene mellom land kan endre seg raskt.

Bilprodusenter kan jobbe med alternative strategier. Dette kan inkludere fokus på andre markeder. Eller økt produksjon i USA for å unngå toll.

Situasjonen følges tett av økonomer og analytikere. Både i Sør-Korea og internasjonalt. Helsen til bilindustrien er av stor global betydning.

Mens Hyundai og Kia navigerer de økonomiske utfordringene, fortsetter de å utvikle nye biler. På Boosted.dk kan du lese mer om noen av deres nyeste modeller. Blå. om en superbil som etter flere dødsfall endelig har fått grønt lys.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ladeoperatør: Elbileiere betaler 70 prosent for mye

Enten er det ladeleverandørene som lurer elbileiere som kjører...

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland,...

Le Mans-teamet bygger gatebil med 1000 hestekrefter

Glickenhaus pensjonerte seg fra Le Mans i 2023. Men...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...