Det er ikke noe poeng i å ha biler hvis det ikke er noe for alle. Faktisk må industrien bygge biler som sjåførene har råd til.
De aller fleste sjåfører har ikke råd til veldig dyre biler. Og bransjen må tilpasse seg det.
Det mener i hvert fall Tisha Johnson, designsjef hos det nye bilmerket Slate Auto.
I en ny podkast fra Autocar gjør hun det veldig klart at i hvert fall Slate, grunnlagt av Amazon-gründer Jeff Bezos, må bygge biler til overkommelige priser.
Av samme grunn leveres den første bilen, en pickup, uten radio. Den ruller også ut av fabrikken på stålfelger, akkurat som den ble født uten elektriske vinduer.
Før Tisha Johnson fikk jobben som sjefsdesigner hos Slate, var hun ansatt i mange år i Volvos nordamerikanske avdeling. Herfra har hun tilegnet seg mye kunnskap.
Skifer koster halvparten så mye som den billigste konkurrenten
Også kunnskap som hun på mange måter ikke vil trenge i sin nye jobb. Det vil rett og slett gjøre bilene for dyre. Og det har ikke Slate råd til.
Tisha Johnson ser sin første oppgave som å designe en bil som folk faktisk har råd til. Så det å gjøre det attraktivt på markedet må komme i andre rekke.
– Det er nettopp derfor jeg vet at jeg har havnet på rett sted. Folk fortjener biler de faktisk har råd til.
Ifølge Tisha Johnson gir det mening å jobbe for det nye bilmerket fordi hun er med på å skape en bil som faktisk har en positiv innvirkning på kjøpernes hverdag.
Hvor mye vil skiferbilen – som bilen heter for tiden – koste? Vi vet ikke nøyaktig. Men bilmerkets øvrige ledelse peker på et sted rundt 27 000 dollar. Dette tilsvarer 181 000 kroner.
Det er halvparten av prisen på den billigste elektriske pickupen i USA. Det er for tiden basismodellen til Ford F150 Lightning. Og selv om Ford tar dobbelt så mye for arbeidet sitt, renner det fortsatt penger ut av elbilavdelingen.
Faktisk forventer amerikanerne at divisjonen, som rett og slett kalles Modell e, vil komme ut av 2025 med et helt vanvittig underskudd. Les mer om det her .
Spørsmålet er da om Slate kan tjene penger. Men Tisha Johnson mener nå at dette lett kan gjøres.
– Forskjellen mellom oss (og andre bilmerker, red.) er at vi ikke pakker oss inn i fancy skjermteknologi, som noen allerede sier ødelegger opplevelsen i kupeen.
– Vi respekterer at folk allerede vet hva de vil ha av teknologi. Svaret ligger ofte i lommene deres, sier Tisha Johnson, med henvisning til mobiltelefonene som Slate håper kundene deres vil bruke i stedet for store skjermer.
Det er for øyeblikket ingen meldinger om at Slate Auto vil komme til verken Danmark eller Europa. Så her i Danmark er den billigste elbilen fortsatt MG ZS EV. Men den kunne bli slått av en annen kineser når som helst. Nemlig koster BYD Dolphin Surf hjemme i Kina «bare» 110 000 kroner.