Brukte dieselbiler som Volvo XC90 og VW Passat er svært etterspurt. Norske og svenske forhandlere rapporterer om minkende lagre og stigende priser på fossildrevne biler.
Situasjonen i bruktbilmarkedet i Norge er nå kritisk. Det rapporteres om stor mangel på nyere diesel- og bensinbiler.
Spesielt populære modeller som Volvo XC90 med dieselmotor har blitt en sjelden vare. En lignende trend sees i Sverige, hvor etterspørselen etter brukte dieselbiler og VW Passat også øker.
Tage Sirnes fra Avetti Motor AS utenfor Stavanger belyser problemet.
Han forteller norsk TV2 at markedet for de mest ettertraktede bilene stort sett er tomt i Norge. En kunde søkte forgjeves etter en nyere Volvo XC90 med dieselmotor på nettet. Han kunne ikke finne noen i det hele tatt.
I april utgjorde elbiler over 97 prosent av alle nyregistrerte personbiler i Norge. Det betyr at salget av nye bensin- og dieselbiler nesten har stoppet opp.
Presset på bruktmarkedet er derfor høyt. Dette gjelder spesielt for modeller som er mellom to og fem år gamle.
Tage Sirnes har jobbet med bruktbiler i mange år. Han har sett etterspørselen endre seg betydelig.
For bare noen få år siden sto elbiler for 80 prosent av salget hans. Nå er bildet snudd på hodet. Salget av diesel- og bensinbiler er i forkant. Andelen elbiler har falt til 30 prosent.
Flere årsaker er nevnt for den synkende populariteten til elbiler. Fordeler som gratis parkering og momsfritak har forsvunnet. Ladeinfrastrukturen oppfattes også som en utfordring. Dette gjelder spesielt for sjåfører som kjører lange avstander.
Prisen på brukte bensin- og dieselbiler stiger nå
Samtidig har importerte biler blitt dyrere. En Audi A6 fra 2016 kunne tidligere importeres for rundt 352000 danske kroner (550000 norske kroner). I dag koster bilen omtrent det samme. Dette til tross for at bilen nå er syv år eldre.
Prisene på dieselbiler har økt betraktelig. En VW Passat, som tidligere kostet omtrent 325000 danske kroner, kan i dag ha en importpris nærmere 585000 danske kroner.
Dette har skapt et uvanlig bruktmarked. Biler med fossilt brensel holder verdien sin. Noen øker til og med i pris.
I mellomtiden har elbiler falt i verdi. Mye tyder på at Sverige kan stå overfor en lignende utvikling.
Svenske bilforhandlere opplever også vanskeligheter. De har problemer med å skaffe nok diesel- og bensinbiler.
En svensk bilforhandler sier: «Vi skulle gjerne kjøpt flere dieselbiler, men de forsvinner raskt.» Etterspørselen etter nyere dieselbiler øker i Sverige. Tilbudet er imidlertid ofte begrenset.
Den svenske forhandleren ser hvordan lagrene raskt tømmes. Han advarer om at det fort kan bli vanskelig å finne spesielt dieselbiler.
– Det selges ikke mange nye, så bruktmarkedet begynner å dø ut, sier bilforhandleren.
– Vi merker at kundene begynner å se tilbake på diesel, spesielt de som kjører lengre distanser.
– Vi skulle gjerne kjøpt flere dieselbiler, men de forsvinner raskt. Både til andre handelsmenn og noen ganger i utlandet.
Etterspørselen er tilbake: fossilbiler tilbake i fokus
Det er tydelig at det er en endring på gang i bilmarkedet i de skandinaviske landene.
Mens elbiler tidligere var det foretrukne valget for mange, er fokuset nå igjen på tradisjonelle diesel- og bensinbiler.
Dette skyldes delvis endrede økonomiske insentiver for elbiler. Dette skyldes delvis praktiske hensyn angående rekkevidde og lading.
De stigende prisene og den begrensede tilgjengeligheten av brukte fossildrevne biler skaper en ny dynamikk.
Forbrukere som ønsker en diesel- eller bensinbil må nå være forberedt på å betale mer. De må også lete videre etter den rette modellen.
Utviklingen understreker viktigheten av et variert tilbud i bilmarkedet. Ikke alle forbrukernes behov dekkes av dagens generasjon elbiler. Derfor vil etterspørselen etter brukte diesel- og bensinbiler sannsynligvis fortsette.
Og det er ikke bare nordmennene eller svenskene som påpeker dette. I England har prisen på dieselbiler også begynt å stige fordi det rett og slett ikke er nok. Les mer om det her .