Den elektriske muskelbilen Dodge Charger Daytona lever ikke opp til forventningene. Derfor blir basismodellen avviklet, mens fokuset er på den større Scat Pack-modellen.
Salget av den elektriske muskelbilen Dodge Charger Daytona har ikke nådd de ønskede høydene. Dette får nå konsekvenser for en av bilens versjoner.
Dodge solgte bare 1 947 enheter av den elektriske muskelbilen i første kvartal 2025.
Mange entusiaster med en forkjærlighet for V8-motorer rynket pannen mer enn bare litt da Dodge annonserte at forbrenningsmotoren Charger ville bli avviklet fra produksjon og selve modellutvalget, og nå snur de ryggen til den elektriske etterfølgeren.
Siden lanseringen for litt over et år siden har salgstallene for Dodge Charger Daytona vært ekstremt beskjedne. Salget har falt med 54 prosent, noe som indikerer en utfordret markedsposisjon for bilen.
Boosted har tidligere rapportert om utfordringer med biler som har brutt sammen allerede før de nådde kunder fra forhandlere.Les mer om det her .
Den lave etterspørselen betyr nå at Dodge justerer modellutvalget sitt for elektriske muskelbiler.
Ifølge informasjon fra Mopar Insider vil Dodge stoppe produksjonen av basismodellen Charger Daytona innen 2026. Beslutningen er et direkte resultat av lave salgstall.
Fokuset er på Dodge Charger Daytona Scat Pack
Bilmerket gir imidlertid ikke helt opp prosjektet med elektriske muskelbiler. Produksjonen av den kraftigere Charger Daytona Scat Pack fortsetter foreløpig. Denne modellen er utstyrt med firehjulsdrift og to elektriske motorer.
De to motorene yter til sammen 670 hestekrefter. Dette er en betydelig økning sammenlignet med basismodellen Charger Daytona, som har 496 hestekrefter.
Prisen på Charger Daytona Scat Pack forventes å falle i et forsøk på å tiltrekke seg kunder. Det er imidlertid ingen offisielle kunngjøringer ennå om dette vil bety endringer i og/eller forverring av utstyrsnivået.
Dodge planlegger også å lansere flere elektriske muskelbiler på markedet allerede neste år.
Fremtiden til Dodge Charger og STLA Large-plattformen
– Chargers fleksible STLA Large multienergiplattform lar oss fokusere på Charger Daytona Scat Packs ytelse som verdens raskeste og kraftigste muskelbil.
– Vi vil også legge til den nye firedørsmodellen i Charger-miksen for modellåret 2026 og lene oss på de nye Charger SIXPACK-modellene som lanseres i andre halvdel av året, forteller en Dodge-talsperson til Carscoops.
De kommende Charger SIXPACK-modellene antyder at forbrenningsmotoren kanskje ikke helt er en saga blott hos Dodge. Tiden vil vise når de nye modellene presenteres.
Den elektriske overgangen er en utfordring for mange bilprodusenter, spesielt de med en sterk tradisjon med store motorer. Og i det siste har bilmerker praktisk talt holdt tilbake for å overbevise kundene sine om at de ikke vil gi opp forbrenningsmotoren likevel.