Danmarks billigste bil er en Dacia Sandero med gule nummerskilt. For pengene kan Ferrari Purosangue-eiere ikke en gang få en støtdemper.
Ferrari er ikke bare blant bilmerkene som tjener mest. Italienerne er de som tjener mest pr bil i hele bransjen. Men reservedelene er også en veldig god forretning.
De aktive støtdemperne i nye Ferrari Purosangue er et skremmende godt eksempel på dette. Ferrari tar 13.134 euro per stykk for støtdemperen. Det vil si 98.018 danske kroner.
Det er nederlandske autovisie.nl som har funnet frem prisen fra Ferraris reservedelskatalog.
Det vil si med dagens valutakurs. Og det kan bli enda villere. For i Danmark kan man faktisk – til tross for en vanvittig høy registreringsavgift – få en bil for de pengene. Og du vil til og med ha penger til overs.
LES OGSÅ: Toyota gjenoppliver Starlet-navnet… på en Suzuki
Nærmere bestemt koster en Dacia Sandero med gule skilter – som også er Danmarks billigste bil – 93.472 DKK eks mva. For den slags penger får du en Sandero med 90 bensinhester, 6 manuelle og tre års garanti. Men du får ikke støtdemper til en ny Ferrari.
På den annen side er støtdemperen, som Ferrari kaller Multimatic True Active Spool Valve, umåtelig avansert. Og ikke bare det. Hver gang Ferrari trenger et eller kanskje et sett til en Purosangue, må bestillingen gå gjennom samme leverandør.
Resultatet er en absurd avansert konstruksjon som ved hjelp av sensorer hele tiden avleser bilens minste bevegelser og veiens gang. Ikke rart at Purosangue uten skatt koster fra 390 000 euro.
På hjemmebane ble det registrert 3 Purosangue i fjor. Salget av modellen, som ellers er sterkt begrenset fra fabrikken i Maranello, har imidlertid stått stille i første halvdel av 2024. I hvert fall i Danmark.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!