Ford lukker tysk fabrik i år – 4.000 mister jobbet

Ford er snart en saga blott. I hvert fall i utkanten av den tyske byen Saarlouis. Etter 57 år legges det ned en bilfabrikk som nå skal brukes til noe helt annet.

Fords bilfabrikk i utkanten av den tyske byen Saarlouis stenger etter 57 år. Fabrikken, som i flere tiår har produsert ikoniske modeller som Escort, Capri, Fiesta og Focus, skal ikke lenger produsere biler.

Etter å ha unnlatt å finne en kjøper fra bilindustrien, er det nå bestemt hva fabrikken skal brukes til når den siste Forden forlater samlebåndet.

Til tross for sin lange historie og dyktige ansatte, har ikke fabrikken i Saarlouis klart å fortsette produksjonen.

Så sent som i fjor forsøkte Ford å tiltrekke seg investorer, men uten hell. Den siste modellen som produseres her er Ford Focus, som ruller av samlebåndet for siste gang i november. Fabrikken, som produserer rundt 600 biler daglig, legges dermed helt ned.

Nedleggelsen i Saarlouis er en del av Fords strategi for å omstille produksjonen. Tidligere har selskapet stoppet produksjonen av klassiske modeller som Fiesta og Mondeo i Europa.

Merket har i stedet satset på elbiler, SUV-er og større pickup-modeller hjemme i USA. Denne restruktureringen innebærer også reduksjoner ved andre europeiske fabrikker i land som Spania, Storbritannia og Tyskland.

Siden fabrikken i Tyskland ble innviet av Henry Ford II i 1968, har den hatt en sentral rolle i produksjonen av flere av Fords bestselgende modeller.

Fra de første årene med Ford Escort til senere å inkludere Capri, Fiesta og Focus, har fabrikken vært en viktig del av bilindustrien. Den nye elektriske Ford Capri skal imidlertid bygges i en annen fabrikk i Köln. Men også her er det problemer. Les mer om det her.

En ny æra starter når legemiddelfirmaet Vetter overtar fabrikklokalene. Vetter, som sysselsetter cirka 6300 ansatte og har en årlig omsetning på 7 milliarder DKK, planlegger å skape opptil 2000 nye arbeidsplasser i Saarlouis.

Dette gir mulighet for mange av de tidligere ansatte til å finne nytt arbeid i farmasøytisk industri. Men det er ikke nok arbeid for alle de snart tidligere Ford-folkene.

– Vi håper å tilby nye karrieremuligheter for mange mennesker i en bransje med fremtidssikre jobber, sier Udo J ifolge Automobilwoche .

Til tross for disse utsiktene er stengingen et alvorlig slag for regionen. Saarland, der Saarlouis holder til, er hjem til rundt 44 000 mennesker som er avhengige av bilindustrien. Godt 4000 ansatte fra Fords fabrikk må nå finne nye jobber, noe som skaper stor usikkerhet for mange familier i området.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...