13. mai, 2025

Formel 1-stjerne betaler tilbake gigantisk gjeld

Mercedes' George Russell takker faren sin, Steve, for hele karrieren. Familien solgte alt de eide for å finansiere sønnen. Nå er gjelden nedbetalt.

George Russell har hatt en god start på Formel 1-sesongen 2025. Mercedes-føreren har oppnådd fire pallplasseringer i de seks første løpene. Bak suksessen ligger imidlertid en historie med store personlige kostnader for faren hans, Steve Russell.

Faren tok en avgjørende beslutning om å støtte sønnens ambisjoner. Han solgte selskapet sitt for å skaffe penger til George Russells racingkarriere. Det krevde en betydelig investering.

Investeringen beløp seg til rundt 20 millioner kroner. Det var penger faren Steve samlet inn for å finansiere sønnens operasjon tilbake i 2012. George Russell har siden lovet å betale pengene tilbake.

«Jeg gjorde det klart fra starten av at så snart jeg begynte å tjene penger, skulle jeg betale tilbake alt», sa Russell i et intervju med The Mail .

Tilbakebetalingsbeløpet var rundt 1,5 millioner pund. Dette tilsvarer omtrent 13 millioner danske kroner.

Det er ikke uvanlig å ha støttende foreldre i motorsport. Mange kores kommer fra velstående familier. Men Russells historie er annerledes. Faren solgte hele virksomheten sin med korn og belgfrukter.

Fra en tøff oppvekst til en Mercedes-kontrakt

«Der vi bodde, var faren min en usedvanlig suksessrik mann.»

– Men i den bransjen handlet suksess om å skape profitt, forklarer George Russell.

Junior kan imidlertid lett sette familiens utgangspunkt i kontrast til sin egen, enda villere verden.

– Nå lever vi i en verden med urealistisk rikdom, med milliardærer rundt oss.

Russell erkjenner at familien kunne ha levd et godt liv uten farens store valg. Men veien til F1 var ikke uten utfordringer. I de første årene var faren Steve hard mot sønnen sin.

Feil ble ikke møtt med stillhet da det unge rasekoret kom på avveie.

– Jeg ble ikke møtt av en vegg av taushet, jeg ble skjelt ut. Han ble skikkelig sint da jeg gjorde noe dumt, sier Russell.

Moren hans, Alison, prøvde å holde orden på tingene hver dag. Russell ser nå tilbake på den tøffe oppveksten med forståelse. Han mener det har formet arbeidsmoralen hans positivt.

«Jeg kan nå se hvordan noen barn født med en sølvskje i munnen ikke har den samme arbeidsmoralen som de som vokste opp med disiplin fra ung alder», sier han.

George Russells vei til toppen i Formel 1

Forholdet mellom far og sønn endret seg betydelig. Det skjedde da Mercedes signerte en juniorkontrakt med George Russell. Det var et vendepunkt for familien.

«Det fantastiske med pappa var at da jeg signerte med Mercedes, åpnet han døren og lot meg fly», sier Russell.

Faren gikk fra å være veldig kontrollerende til å slippe taket.

– Fra å være superkontrollerende og emosjonell og skjelle meg ut hver gang jeg feilet, til plutselig å føle at han kunne slippe taket, utdyper Russell.

I dag holder Steve Russell seg i bakgrunnen. Han følger sønnens karriere på avstand. George Russell har siden oppnådd mer enn tilfredsstillende resultater i sporten familien hans ofret alt for.

Forrige sesong vant han lobs i både Østerrike og Las Vegas. Han viste seg også sterkere enn sin daværende lagkamerat Lewis Hamilton i flere kvalifiseringsøkter.

Men kanskje det viktigste er gjelden.

George Russell har nå betalt tilbake hele beløpet på 13 millioner kroner. Det var pengene som grunnlaget for karrieren hans.

– Hvis jeg kunne spole tiden tilbake, med alt jeg vet nå, ville jeg ikke endret en eneste ting, avslutter han.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det...

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige...

Toyota advarer: Forvent at 21 prosent er helt borte

Toyota er, i hvert fall på papiret, ikke lenger...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn,...

Tesla stenger fabrikken – ansatte sendes hjem

Etter synkende salg og utfordringer med etterspørselen etter Cybertruck,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Menn utvist – stjal 876 sidespeil til en verdi av 2 millioner kroner

To menn er dømt til lengre fengselsstraffer av retten i Lyngby etter at de ble tatt for å ha stjålet minst 876 sidespeil til...

Biltilsynet advarer: Nå jakter vi på disse sjåførene

I løpet av mai måned vil den danske trafikktilsynet, i samarbeid med Østjyllands politi, spesifikt rette seg mot sjåfører i Aarhus. Myndighetene vil ikke...

Parti: Folk uten førerkort bør automatisk havne i fengsel

Mai Mercado fra De konservative ønsker et register over gale sjåfører og fengsel for å kjøre uten førerkort. Målet er å stoppe hensynsløs oppførsel...

Bilmerke stenger – var verdt mer enn Volkswagen

I 2023 var vietnamesiske VinFast verdt mer enn Volkswagen i en kort periode. Nå legger merket ned sin europeiske virksomhet. De skjøt fremover med...

USA forbyr hatet start-stopp-knapp i biler

Trump-administrasjonen foreslår at den forhatte start-stopp-funksjonen forbys i USA. Bilmerker blir allerede oppfordret til å fase ut knappen. En betydelig endring kan være på...

XPENG-eiere får tilgang til 940 000 ladere over hele Europa

Et nytt samarbeid mellom XPENG og Plugsurfing gir danske elbilførere tilgang til nesten hele Europas offentlige ladenettverk – med én innlogging og ingen skjulte...

Bilgiganten blør – har tapt 9 milliarder på ett år

Nissan har lagt frem årsregnskapet for 2024, og det er dyster lesning. På ett år har japanerne tapt tilsvarende 9 milliarder danske kroner. Nissan...

Danmark åpner verdens største Power-to-X-anlegg

European Energys nye e-metanolanlegg i Kasso er nå i drift. Maersk, Novo Nordisk og Lego kjøper det nye drivstoffet, som produseres i Kasso nær...

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22

En klassisk Toyota Celica TA22 fra 1971 har blitt forvandlet til en kompromissløs japansk restaureringsmodell – bygget med blod, svette – og en vinkelsliper....

Toyota advarer: Forvent at 21 prosent er helt borte

Toyota er, i hvert fall på papiret, ikke lenger en like god forretning som den japanske giganten pleide å være. Nå advarer ledelsen om...

Elbilmerke går konkurs – brant 10 milliarder

Elbilmerket Bollinger Motors har begjært seg konkurs etter store økonomiske tap. Fremtiden til B4-lastebilen er nå usikker, og forvalterne har overtatt ledelsen av selskapet....

Sverige forbyr felger som bilprodusenter ikke har godkjent

I Sverige jobber Transportstyrelsen for tiden med en lovpakke som i siste instans kan forby tredjepartsfelger til biler i landet. Dette er en skjerping...