En italiensk domstol har godkjent et gruppesรธksmรฅl mot Stellantis pรฅ grunn av farlige kollisjonsputer hos Citroรซn og sรธstermerket DS. Kravet er pรฅ 2 milliarder kroner.
Et gruppesรธksmรฅl mot bilkonsernet Stellantis er godkjent av en domstol i Torino, Italia. Saken gjelder potensielt farlige Takata-kollisjonsputer i hundretusenvis av biler. Citroรซn C3- og DS3-modellene dekkes av saken.
Godkjenningen betyr at eiere av de berรธrte bilene nรฅ kan slutte seg til rettssaken. Fristen for รฅ bli med er satt til 150 dager. Dette ble annonsert av forbrukerorganisasjonene Codacons og Altroconsumo 15. april.
Dette melder Automotive News .
Codacons har anlagt saken pรฅ vegne av begge organisasjonene. De tar sikte pรฅ total kompensasjon. Kravet er pรฅ over to milliarder danske kroner.
De defekte kollisjonsputene inneholder visse kjemikalier. Disse kjemikaliene kan brytes ned over tid, spesielt i varmt og fuktig klima.
Nedbrytningen utgjรธr en alvorlig risiko. Kollisjonsputen kan utlรธses med overdreven kraft ved en kollisjon. Dette kan fรธre til alvorlige skader eller i verste fall dรธd.
Tilbakekalling av Citroรซn C3 og DS3
Stellantis lanserte en tilbakekallingskampanje i 2024 spesielt for de japanske kollisjonsputene. Tilbakekallingen omfatter et stort antall Citroรซn C3- og DS3-biler. Dette gjelder modeller produsert i perioden fra 2009 til 2019.
Bilene med de problematiske kollisjonsputene er solgt i 24 forskjellige land. Geografisk dekker den Sรธr-Europa, Afrika og Midtรธsten.
Stellantis har bekreftet at de har tatt rettens avgjรธrelse til etterretning. Bilprodusenten opplyser at de har satt i gang et omfattende arbeid med tilbakekallingen.
De er forberedt pรฅ รฅ iverksette nรธdvendige tiltak. Dette gjelder ogsรฅ tiltak som kan fรธlge av selve sรธksmรฅlet.
Stellantis understreker imidlertid et viktig poeng. Gruppesรธksmรฅlet i sin nรฅvรฆrende form tar ikke opp Stellantis' ansvar i saken. Ansvarsvurderingen vil skje pรฅ et senere tidspunkt i rettsprosessen.
Konsekvenser og rettslige skritt
Den opprinnelige produsenten av kollisjonsputene, Takata, er ikke lenger et aktivt selskap. Det japanske selskapet begjรฆrte seg konkurs tilbake i 2017.
Konkursen var en direkte konsekvens av den verdensomspennende airbag-skandalen. Takata sto overfor enorme milliarder i erstatningskrav og tilbakekallingskostnader. Globalt har over 12 dรธdsfall blitt knyttet til produsentens defekte kollisjonsputer.
Den fรธrste hรธringen i det italienske gruppesรธksmรฅlet mot Stellantis er berammet til 21. november.
Saken i Italia er ikke unik. Et lignende gruppesรธksmรฅl mot Stellantis angรฅende Takata-kollisjonsputer er allerede startet i Frankrike. Dette viser at problemet har et internasjonalt omfang.
Takata-skandalen gjorde at det opprinnelige selskapet bak de mange kollisjonsputene gikk konkurs tilbake i 2018. Men sju รฅr senere dรธr folk fortsatt av de farlige kollisjonsputene. Les mer om det her .