Neste 6-serie fra BMW er på vei. I 2026 skal merket stå klart med en 6-serie som kan bygges som hybrid-, bensin- og ren elbil, skriver media.
Den første BMW 6-serien er i dag et designikon med sitt helt eget navn. Allerede da den kom ut i 1976 ble bilen kalt haienesen.
Etterfølgerne til E24-modellen oppnådde aldri samme status eller suksess. Men dette betyr ikke at BMW er klar til å gi opp ideen om en 6-serie.
Det skriver Automotive News .
Mediene baserer historien på en rekke bekreftelser fra både bilforhandlere og underleverandører i bilbransjen, som forteller at den nye 6-serien er på vei.
LES OGSÅ: 29 prosent av alle elbileiere vil tilbake til bensinbilen
Fra en kilde høres det ut som BMW gjør seg klar til å la 6-serien ta over i 2026. Eller der 8-serien visstnok forlater samlebåndet for siste gang. Altså foreløpig.
– Mainstream-biler er populært, men vi trenger også nisjebiler. BMW prøver å tilpasse seg det kundene ønsker, sier en forhandler til media.
De samme kildene antyder mer enn at neste 6-serie vil rulle ut av fabrikken med flere former. Nærmere bestemt som en lukket coupe og åpen cabriolet.
Spørsmålet er da hva BMW legger mellom forhjulene. Et sannsynlig bud er en versjon av den hybriddrevne 4,4-liters V8-motoren som nettopp har funnet veien til neste tapping av M5.
Hvis det blir en hvilken som helst ny M6, bør utgangspunktet være det samme. Nemlig hele 727 hestekrefter og 1.000 Nm: Les mer om den bilen her .
Å blåse nytt liv i gamle modellbetegnelser er ikke noe nytt. Men det er til gjengjeld at Ford har solgt lisensen til de originale fabrikktegningene til Escort Mk. 1.
Bilen skal bygges om etter originaltegningene av et engelsk firma, som lover at det også er en ny RS200 på vei. Og ytterligere 5 'klassiske' biler fra den siden. Det vil si Fords historiske modellprogram.