Mercedes starter nå utfasingen av elbilene kalt EQ. Samtidig fortsetter tyskerne å investere i forbrenningsmotoren.
Mercedes-sjef Ola Källenius sier at merket må fortsette å investere i forbrenningsmotoren.
Det forteller han i et nytt intervju for Autocar .
Samtidig er det nå sikkert at tyskerne begynner å fase ut de elektriske EQ-modellene, som må vike for de mer tradisjonelle modellnavnene i Mercedes' modellutvalg.
Som et eksempel på Mercedes sin nye tilnærming peker Källenius på neste S-klasse, som kommer til forhandlerne sent i 2028.
– Hvis du ikke tror markedet er 100 % elektrisk på den tiden, må du velge mellom begge.
LES OGSÅ: Folk i V8-biler vil heller kjøre elbil, sier AMG-sjef
– Vi må kunne tilby den elektriske og den høyteknologiske, elektrifiserte forbrenningsmotoren uten å gå på kompromiss.
– Den eneste løsningen som vi mener er levedyktig i det scenariet er at man har to plattformer. Plassfordelene i en elbil er åpenbare. Men setter du en forbrenningsmotor i en elbil, ofrer du plass som du egentlig ikke vil miste.
– I mer enn 100 år har vi jobbet med å perfeksjonere forbrenningsmotoren, sier Mercedes-direktøren.
Han innrømmer at det er en risiko forbundet med å investere i utviklingen av to så forskjellige plattformer. Men hvis Mercedes gjør det riktig, mener direktøren også at kostnadene kan kontrolleres, og «det er dette vi prøver å gjøre», som han sier.
Mercedes er ikke alene om å beholde forbrenningsmotoren. Senest har Volvo annonsert at de skrinlegger planen om kun å bygge elbiler senest i 2030.
Andre bilmerker vil ikke sette noe ord eller dato på en eventuell utfasing av forbrenningsmotoren. Dette gjelder for eksempel hos BMW.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!