Nissans direktør Makoto Uchida er ikke i tvil om at bilmerket vil gå konkurs dersom det ikke foreligger en redningsplan etter et forventet underskudd på 3,8 milliarder kroner.
Nissans administrerende direktør advarer om at bilmerket står overfor konkurs dersom en redningsplan ikke blir funnet. Bilmerket er midt oppe i en mildt sagt tung økonomi, og har vanskeligheter med å konkurrere på egenhånd.
"Under de nåværende omstendighetene er det vanskelig å holde tritt med konkurrenter utelukkende som Nissan," sier Makoto Uchida, ifølge Nikkei Business .
Nissan har lenge prøvd å finne en partner som kan gi litt mer økonomisk mening.
Tidligere forhandlinger med Honda om en fusjon brøt sammen i februar, noe som la ytterligere press på ledelsen.
Ifølge rapporter fra Japan vurderer Nissan nå investeringer fra Honda, men samarbeid med Mitsubishi eller det taiwanske teknologiselskapet Foxconn diskuteres også.
Konkurs kan utløse massive tap hos Nissan og i Japan
En mulig avtale med Honda kan imidlertid bety en endring i ledelsen, der Uchida må forlate stillingen. Nyhetsbyrået skriver denne uken at styret åpent vurderer å sparke Uchida ut.
Den økonomisk deprimerte situasjonen hos Nissan har bare forverret seg den siste tiden.
Japanerne hadde opprinnelig spådd et overskudd på 2,5 milliarder dollar for regnskapsåret som sluttet i mars.
Men nå forventer folket i regnskapsavdelingen at hele 536 millioner dollar vil gå tapt. Det tilsvarer et minus på 3,8 milliarder kroner.
For å lappe på økonomien har Nissan allerede bestemt at 9000 faste stillinger skal kuttes. Samtidig kuttes fabrikker i USA.
I England, hvor merket bl.a. bygger Qashqai SUV, er halvparten av merkets fabrikk i Sunderland allerede lagt ned.
Alt håp er imidlertid ikke ute for japanerne. Foxconn, som bygger iPhones for Apple, vurderer, ifølge ubekreftede rykter, å kjøpe Renault ut av den felles alliansen bilmerkene for tiden danner.
Honda burde ha insistert på det samme, for forhandlingene med Nissan brøt sammen. Samtidig skal japanske myndigheter ha lagt press på Honda for å sikre at Nissan forblir på japanske hender og unngår en utenlandsk overtakelse.
Etter at planene om et felles holdingselskap med Honda falt, er Nissan tvunget til å finne en ny løsning raskt. I fjor sa Nissan-ledere at de var på vei til å gå tom for penger innen et år.