Nissan, som for tiden er et รฅr unna รฅ stenge helt, ser pรฅ en halvรฅrsrapport der driftsresultatet har krympet med 90 prosent.
Nissan har testet den ogsรฅ. Altsรฅ รฅ vรฆre i en situasjon hvor nedleggelse av hele virksomheten var en mulighet. Men selv om overskuddet har kollapset med 90 prosent, vil ikke japanerne gjenta fortidens feil.
Det skriver Autocar .
I 1999 ble Nissan reddet av Renault, som hoppet til og kjรธpte 35 prosent av bilmerket. Tre รฅr senere var Nissan igjen pรฅ randen av konkurs. Men ble reddet av ytterligere Renault-oppkjรธp.
Og selv om situasjonen nรฅ igjen er alvorlig i Japan, vil Nissan forsรธke รฅ unngรฅ en kollaps som den i 1999.
I en tale til Financial Times har en kilde kalt Honda som Nissans nye redningsmann. Nรฆrmere bestemt som en mulig kjรธper av aksjer som Renault nรฅ รธnsker รฅ kvitte seg med.
LES OGSร : Ford Escort Mk.1 skal bygges om etter 49 รฅr
Nissan har blitt rammet av flere รธkonomiske utfordringer etter at merket har blitt tvunget til massive rabatter i lรธpet av fรธrste halvdel av 2024 for รฅ selge biler i enkelte markeder som USA og Kina.
Av samme grunn kutter japanerne nรฅ 9000 stillinger. Akkurat som du skrur ned global bilproduksjon med 20 prosent. Administrerende direktรธr Makoto Uchida, som overtok jobben i desember 2019, har allerede tatt femti prosent lรธnnskutt.
Nissan er imidlertid ikke det eneste bilmerket med alvorlige lommesmerter. Volkswagen-ledelsen insisterer pรฅ at fabrikkstenging i Tyskland er nรธdvendig. Og Stellantis, som bl.a. eier av Peugeot og Opel, sparket sin sjefsdirektรธr natt til mandag dansk tid.
Offisielt sies det at den 66 รฅr gamle Carlos Tavares selv valgte รฅ gรฅ av et รฅr fรธr. Men flere analytikere pรฅpeker at bilkonsernet fikk nok. Blรฅ. fordi Tavares har truet med รฅ stenge flere av konsernets totalt 14 bilmerker. Les mer om det her .