Nissan, som for tiden er et år unna å stenge helt, ser på en halvårsrapport der driftsresultatet har krympet med 90 prosent.
Nissan har testet den også. Altså å være i en situasjon hvor nedleggelse av hele virksomheten var en mulighet. Men selv om overskuddet har kollapset med 90 prosent, vil ikke japanerne gjenta fortidens feil.
Det skriver Autocar .
I 1999 ble Nissan reddet av Renault, som hoppet til og kjøpte 35 prosent av bilmerket. Tre år senere var Nissan igjen på randen av konkurs. Men ble reddet av ytterligere Renault-oppkjøp.
Og selv om situasjonen nå igjen er alvorlig i Japan, vil Nissan forsøke å unngå en kollaps som den i 1999.
I en tale til Financial Times har en kilde kalt Honda som Nissans nye redningsmann. Nærmere bestemt som en mulig kjøper av aksjer som Renault nå ønsker å kvitte seg med.
LES OGSÅ: Ford Escort Mk.1 skal bygges om etter 49 år
Nissan har blitt rammet av flere økonomiske utfordringer etter at merket har blitt tvunget til massive rabatter i løpet av første halvdel av 2024 for å selge biler i enkelte markeder som USA og Kina.
Av samme grunn kutter japanerne nå 9000 stillinger. Akkurat som du skrur ned global bilproduksjon med 20 prosent. Administrerende direktør Makoto Uchida, som overtok jobben i desember 2019, har allerede tatt femti prosent lønnskutt.
Nissan er imidlertid ikke det eneste bilmerket med alvorlige lommesmerter. Volkswagen-ledelsen insisterer på at fabrikkstenging i Tyskland er nødvendig. Og Stellantis, som bl.a. eier av Peugeot og Opel, sparket sin sjefsdirektør natt til mandag dansk tid.
Offisielt sies det at den 66 år gamle Carlos Tavares selv valgte å gå av et år før. Men flere analytikere påpeker at bilkonsernet fikk nok. Blå. fordi Tavares har truet med å stenge flere av konsernets totalt 14 bilmerker. Les mer om det her .