En seks år gammel Tesla Model 3 avslører omfattende rustproblemer, advarer ekspert og NAF. Skjulte angrep på batteribolter og bremseslanger er overraskende.
En seks år gammel Tesla Model 3 kan by på ubehagelige overraskelser for eiere. Skjult rust er et problem som eksperter nå advarer mot.
Uansett er bilen som det norske svaret på FDM har anmeldt sjokkerende når det gjelder antall skjulte skader.
Tilbake i januar malte en rapport fra Trafikksikkerhetsmyndighetene et bekymringsfullt bilde. Nesten hver fjerde danske Tesla Model 3 er en dumper.
Mellom 1. januar og 21. november 2024 var 4668 Tesla Model 3-er av modellåret 2020 tilgjengelige for inspeksjon. Av disse bilene ble 1051 dumpet. Dette betyr at nesten hver fjerde Model 3 ikke besto inspeksjonen på første forsøk.
Rapporten viste også at det ble funnet 1392 feil på de inspiserte Tesla Model 3-bilene. Det tallet er tre ganger høyere sammenlignet med andre elbiler.
De vanligste feilene på Tesla Model 3 finnes på bremsene og lysene. Aksler, hjul, dekk og styremaskineri er også vanlige problemområder.
Norske eksperter finner alvorlig rust
I Norge har NAF, Norges Bilforbund, undersøkt en seks år gammel Tesla Model 3. De fant alvorlig rust flere steder på bilen.
– Jeg må si at jeg er litt overrasket over at det er så ille etter seks år, sier NAFs rustbeskyttelsesekspert.
De norske observasjonene peker på spesifikke svakheter ved de eldre Teslaene.
Matti Funderud driver Funderud Antirust i Norge. Han er anerkjent som en av Nordens ledende eksperter på rustbeskyttelse.
Men nå advarer han mot og om flere rustangrep på Tesla Model 3. Dette er rust som ikke nødvendigvis er synlig ved første øyekast.
«Boltene som holder batteriet på plass har en tendens til å ruste veldig fort», sier Matti Funderud.
Han forklarer at salt kan trenge inn i taklukene og føre til at boltene ruster.
Bilens opprinnelse og oversett sjekk
– For å få tilgang til denne rusten må dekselet fjernes. Spesielt når det gjelder Tesla Model 3, ruster den på måter man tradisjonelt ikke ser.
– Men vi må huske at den er laget i California, hvor de ikke har denne typen problemer, påpeker Matti Funderud.
Den amerikanske delstaten har et tørrere klima, noe som kan påvirke designvalg.
I tillegg til batteribolter og dørterskellister ruster også bremseslanger og jordpunkter på bilen. Det er flere andre sensitive deler på en Tesla Model 3 som krever oppmerksomhet.
Mange bileiere glemmer å sjekke bilens understell regelmessig. Det kan vise seg å bli en dyr feil i det lange løp hvis rust får utvikle seg.
Det er viktig å være oppmerksom på bilens tilstand, spesielt i et klima som Danmark med mye veisalt om vinteren. For Tesla-eiere kan det være lurt å i det minste undersøke stedene som nordmennene peker ut.