«Ukjent» bilmerke ansetter 30.000 ingeniører

Selv om BYD egentlig ikke har tak i danskene, tror kineserne at de kan snu utviklingen med Denza. Bak prosjektet står 30.000 ingeniører.

30 000 ingeniører.

Det har BYD – som for bare noen år siden var mest kjent for å kopiere Mercedes og BMW – på lønningslisten.

Nå kommer undermerket Denza til Europa. Merket, som egentlig er et joint venture mellom Mercedes og BYD, har fortsatt kun én modell å tilby – nemlig Z9 GT.

Hvordan bilen skal markedsføres i Danmark, og hva den vil koste, er fortsatt et åpent spørsmål. Men vi vet allerede at bilen vil ha tre elektriske motorer og mer enn 900 hestekrefter.

Så potensielle kunder bør ikke forvente å få Z9 GT kastet etter dem. Faktisk bør de nok regne med å betale noe som ser ut som en million kroner i dansk valuta for en bil.

Spørsmålet er om Denza i det hele tatt kan snakke med danskene. Det kinesiske merkets nestleder Stella Li er imidlertid overbevist om at de europeiske konkurrentene kan bli beseiret.

Blant annet fordi Denza selv hevder å ha 30.000 ingeniører ansatt. Samlet hevder kineserne at de har 30 milliarder kroner å utvikle biler for.

I tillegg kan du trekke på BYD, som hevder å ha 150 milliarder kroner å utvikle for. Og så selvfølgelig mer enn en million ansatte.

BYD er også veldig opptatt. I fjor rapporterte vi her i Boosted at kineserne hadde brukt et kvartal på å ansette 200 000 nye mennesker.

Hvem som skal selge Denza i Danmark er som nevnt et åpent spørsmål. Imidlertid har BYD i Europa to uunnværlige krav.

Forhandlere har ikke lov til å selge eksisterende BYD-modeller eller konkurrerende merker hvis de ønsker å ha noe med Denza å gjøre. Kineserne mener imidlertid at det er mye å ta av.

Bare ved utgangen av 2025 hevder Denza at de vil ha 1000 forhandlere i Europa. Forhandlerne har imidlertid ikke lov til å gjøre annet enn å selge bilene. I motsetning til andre BYD-merker, vil kineserne stå for ting som produksjon og service selv.

Hvor BYD skal bygge Denza er et helt annet spørsmål. Kineserne bygger imidlertid fabrikker i både Ungarn og Tyrkia for å unngå tollsatsene som EU har lagt på alle biler som er bygget i Kina.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...