Vejdirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Vejdirektoratet avslører at 92 prosent av danske sjåfører mener at de selv holder til høyre, mens bare 27 prosent mener at andre gjør det.

En ny Epinion-studie for det danske vegvesenet belyser danske sjåførers oppførsel på motorveien.

Studien viser en betydelig forskjell i hvordan sjåfører oppfatter sin egen evne til å holde til høyre, sammenlignet med deres syn på medtrafikanters oppførsel.

Bare 27 prosent av de spurte mener at andre sjåfører generelt er flinke til å svinge inn til høyre når det er plass.

Dette står i sterk kontrast til hvordan sjåfører vurderer sine egne evner.

Hele 92 prosent av danske sjåfører oppgir at de selv holder til høyre i høy eller svært høy grad når de kjører på motorveier.

Marianne Foldberg Steffensen er avdelingsleder i Vegdirektoratet. Hun er ikke umiddelbart overrasket over de nye tallene.

Ifølge henne har sjåfører generelt en tendens til å vurdere sin egen oppførsel i trafikken mer positivt enn andres.

– Det er sannsynligvis derfor tallene ser annerledes ut når det gjelder å vurdere andre trafikanters oppførsel, står det i en pressemelding .

For å ta tak i problemet og forbedre trafikkkulturen har det danske vegvesenet valgt å fortsette kampanjen: «Hold til høyre – Hvis du kan, bør du».

Kampanjen ble opprinnelig lansert i fjor.

Konsekvenser av å ikke svinge til høyre på motorveien

Formålet med kampanjen er klart.

Flere danske sjåfører må bli flinkere til å bruke høyre kjørefelt når det er mulig. Dette er for å hindre at kjøretøy unødvendig opptar midt- eller venstrefelt, som om det var en konstant forbikjøring.

Marianne Foldberg Steffensen understreker at det kan få alvorlige konsekvenser når sjåfører ikke holder til høyre.

– Hvis du ikke holder til høyre, kan det irritere andre sjåfører og føre til farlige situasjoner som forbikjøring på innsiden og hard oppbremsing, forklarer hun.

Den gjenopptatte kampanjen går fra 13. mai til 17. august i år.

Dette følger publiseringen av den nye Epinion-studien. Initiativet får støtte fra politiske partier.

Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) ønsker Vegdirektoratets kampanje velkommen.

Han påpeker at danske sjåfører trenger en påminnelse om viktigheten av å holde til høyre på motorveien. Dette er avgjørende for trygg og smidig trafikkflyt.

Studien fra det danske Vegdirektoratet belyser også årsakene til at sjåfører velger å ikke bruke høyre kjørefelt. Hovedårsaken, oppgitt av 36 prosent av sjåførene, er at andre kjøretøy i høyre kjørefelt kjører for sakte.

Vejdirektoratets råd skaper bedre plass på veiene

Vegdirektoratet mener det er gode grunner til å holde seg i riktig kjørefelt. Dette gjelder så snart muligheten byr seg.

Dette har en direkte positiv effekt på trafikkflyten.

Marianne Foldberg Steffensen utdyper problemstillingen.

– Når folk ikke kjører til høyre, blokkerer de effektivt flere kjørefelt fordi du ikke har lov til å kjøre forbi på høyre side, forklarer hun.

Dette resulterer i mindre plass på veiene.

Konsekvensen er økt trafikkork og redusert kapasitet på motorveinettet.

«Så hvis du husker å holde til høyre, blir det faktisk bedre plass og trafikken flyter bedre», avslutter Marianne Foldberg Steffensen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Polestar skylder nesten 48 milliarder kroner

Etter flere forsinkelser har Polestar lagt frem årsregnskapet for...

Kinesiske merker satser nå på hybridbiler i Europa

Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske...

Bilsjef: Vi MÅ bygge biler folk har råd til

Det er ikke noe poeng i å ha biler...

Temu kritisert for å selge farlige bildeler

Den kinesiske handelsplattformen Temu slår nå tilbake etter at...

Trafikstyrelsen hever prisen på førerkort – så dyrt blir det

Den danske veitrafikmyndigheten har sendt en plan om å...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk parkeringsplass solgt for 450 000 kroner uten hus

Det kan høres sånn ut. Men selv til en pris på 450 000 kroner følger ikke et hus med privat parkeringsplass i Odense, som...

GMs Corvette er tilbake i Danmark etter 5 år.

Ifølge General Motors vil Corvette aldri bli et frittstående merke. Men nå er i det minste bilene tilbake på dansk jord etter en 5-års...

Trafikstyrelsen øker prisen på førerkort med 108 prosent.

Siden den danske veitrafikmyndigheten overtok førerkortområdet fra politiet i 2021, har testavgiften økt med 108 prosent. Det er fullstendig latterlig, sier Lars Kruse, styreleder...

Første bilder av den nye XPENG P7 – sportssedan i toppform

XPENG avduker den nye generasjonen av den elektriske P7-modellen, som kombinerer skarpt design, avansert teknologi og en digital cockpit i en sporty pakke. XPENG...

100 000 mennesker står i kø for en billig elbil som ikke finnes.

Den eksisterer sannsynligvis ikke som noe mer enn en prototype ennå. Likevel står 100 000 sjåfører i kø for å hente den vrakede elbilen...

Dansk selskap «skroter» Tesla – ønsker ikke å bli assosiert med Musk

Byggefirmaet Tscherning bytter ut Tesla-flåten sin. Søren Tscherning peker på Elon Musks politiske uttalelser som årsaken, i en tid der Tesla-salget i Danmark stuper....

Det du trenger å vite om privat billeasing

Vurderer du å privatlease en bil i Danmark? Her er alt du trenger å vite før du signerer – og 5 gode tips som...

Fotofælde blitzer stokkand i 30-sone for 2. gang

I Sveits fanget et fartskamera en and som fløy 52 km/t i en 30 km/t-sone. Ved en utrolig tilfeldighet er dette andre gang på...

Motorstyrelsen gjør det billigere å lease biler

I november 2024 gjorde den danske biltilsynet det billigere å lease biler i Danmark for første gang på 12 år. Og nå senkes renten...

Nytt batteri kan lade 150 elbiler samtidig

Kinesiske CATL har satt taket for en ny batteripakke på 9 MWh. Energilagringssystemet kan lade 150 elbiler eller forsyne en husholdning med strøm i...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5 milliarder kroner i investeringer for det nye lavprismerket Slate Auto. Likevel er ikke overlevelse garantert....

Frelsen for Fiat? Elbil går nå på bensin

Stellantis-gruppen reagerer nå på sviktende salg av Fiat 500e og gjør elbilen om til en hybridbil med bensinmotor. Den ikoniske nytolkningen av Fiat 500...