Den eksisterer sannsynligvis ikke som noe mer enn en prototype ennå. Likevel står 100 000 sjåfører i kø for å hente den vrakede elbilen eller en pickup fra Slate Auto.
Den nye elektriske pickupen fra Slate Auto har skapt enorm interesse i USA med sitt minimalistiske design. Over 100 000 amerikanere er klare til å kjøpe den skrotede modellen.
Det amerikanske bilmerket Slate Auto har skapt oppstyr. Deres første modell – en elektrisk pickup – har allerede vakt mye oppmerksomhet i USA.
Bilen vil senere få selskap av en fastback, SUV og en åpen modell.
Over 100 000 mennesker har vist interesse for den minimalistiske modellen, som forventes å komme på markedet i 2026.
Elbilmarkedet har fått flere nye aktører de siste årene. Imidlertid har ikke alle oppnådd varig suksess. Flere av de splitter nye bilene har enten møtt store utfordringer eller fullstendig havarert.
For eksempel konkursen til Fisker Inc. i fjor. Danske Henrik Fisker ledet selskapet, som ellers hadde mottatt over 60 000 reservasjoner for Ocean Fisker-modellen før den kom på markedet.
Bilen ble lansert i 2021. Problemer med levering, kritikk av selve modellen og skuffende salgstall førte til slutt til konkurs.
Andre merker i lignende situasjoner har også måttet stenge. Amerikanske Lordstown Motors hadde investorer med milliarder av kroner i ryggen. Det var imidlertid ikke nok til å skape en bærekraftig virksomhet, og selskapet stengte i mars 2024.
Utfordringer for nye elbilprodusenter
Nylig begjærte Bollinger Motors, en annen oppstartsbedrift med fokus på elbiler, konkurs. Dette skjedde etter at selskapet hadde brent gjennom tilsvarende 10 milliarder danske kroner.
Midt i denne virkeligheten har Slate Auto presentert sin versjon av en ny biltype. Det er en liten elektrisk pickup. Den ble vist frem for offentligheten for to uker siden.
Slate Autos modell skiller seg betydelig fra tradisjonelle amerikanske pickuper. Den har et veldig minimalistisk design. Dette står i kontrast til de ofte store og funksjonsrike bilene som vanligvis forbindes med segmentet i USA.
Bilen er bevisst blitt strippet for unødvendig utstyr og pynt. Standardversjonen av Slate-pickupen kommer til og med uten lakk. Det er heller ingen innebygd radio eller infotainment i kupeen. Kundene må også lete langt etter elektriske vinduer.
Disse designvalgene betyr sannsynligvis at bilen kan produseres til en relativt lav kostnad. Det er meldt at bilen vil koste fra 130 000 kroner.
Slate Autos minimalistiske tilnærming og potensial
Interessen for den første Slate har vært betydelig siden presentasjonen. Mer enn 100 000 amerikanere har allerede meldt seg på. De vil være blant de første som får muligheten til å kjøpe bilen når produksjonen starter.
«Vi er virkelig ydmyke over responsen på lanseringen av Slate og spente på hva fremtiden bringer», sa Jeremy Snyder, Slates kommersielle direktør, til TechCrunch .
Selv om interessen virker enorm, er ikke de mange forhåndserklæringene en garanti for faktisk salg.
Det kostet bare litt over 330 danske kroner å registrere seg for muligheten til å kjøpe. De faktiske salgstallene vil først bli tydelige når bilen er i produksjon og leveransene starter.