Det er trolig ingen hydrogenstasjoner i Danmark lenger. Men hvis de kommer igjen, kan Toyotas patronidé være løsningen.
Toyota har lenge hevdet at elbilen bare er en del av løsningen på fremtidens transportbehov. Hydrogenbilen kan bli lettere med en patron.
Til nå har det krevd en dedikert fyllestasjon for å fylle hydrogenbiler, men Toyotas idé er å fylle hydrogenet i enkle, bærbare patroner.
Den viste merket som ett av flere mulige utviklingstrinn innen hydrogenteknologi i personbiler. Og i forbindelse med Japan Mobility Show Bizweek 2024 er det ventet at Toyota vil vise enda flere forslag for fremtiden til biler generelt.
Det skriver i hvert fall bilmerket selv i en pressemelding .
Noe av det Toyota kommer med er en bil som ikke bare går på elektrisitet laget av hydrogen. Bilen, en Corolla GR, er laget av Toyota for å brenne hydrogen i en ombygd bensinmotor.
LES OGSÅ: Ny type bilkontrollsvindel brer seg i Danmark
Skal ideen med den bærbare hydrogenpatronen ha noen gyldighet, må Toyota redusere hydrogentankene i merkets biler betraktelig. Men Toyota har også tidligere – det var tilbake i juni 2022 – vist en slags prototype på det.
Toyota selv håper at patronene skal være like enkle å skifte som en kullsyrepatron som brukes i vanlige husholdninger. For eksempel for kraner som kan lage kullsyreholdig vann – altså danskvann.
Toyota har imidlertid også fått voldsom kritikk for både å ha troen på hydrogenbilen og forbrenningsmotoren. Senest under OL i Paris, hvor en gruppe forskere ville ha japanerne kastet ut av lekene fordi Toyota brukte arrangementet som en mulighet til å vise frem Mirai-hydrogenbilen. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!