2. januar, 2025

Krise i bilindustrien – her har 86.000 mistet jobbet

Mange steder i den europeiske bilindustrien fortsetter krisen å buldre utover. De siste tallene viser at 86.000 mennesker har mistet jobben.

Krisen i bilindustrien fortsetter utover det. Og det rammer spesielt Tyskland og landets bilmerker hardt. Siden 2020 har 86 000 arbeidsplasser forsvunnet i bilindustrien alene.

Tallet stammer utelukkende fra oppgjørene over stillinger som underleverandører har måttet kutte. Bilmerkenes egne kutt må derfor legges på toppen.

Ifølge bransjeorganisasjonen Clepa kommer situasjonen bare til å bli verre dersom ikke politikerne griper inn. Clepa, som representerer et stort antall aktører i bilbransjen, inkludert svenske Autoliv og flere store underleverandører, varsler at enda større forverring er neste steg.

I Tyskland har mer enn 50 000 arbeidsplasser blitt kuttet i løpet av de siste årene, noe som gjør landet til det hardest rammede området i Europa.

I Sverige har krisestemningen blant bilmerkene allerede fått konsekvenser, da over 3000 arbeidsplasser har forsvunnet. Underleverandører som ZF og Continental har foretatt betydelige kutt i arbeidsstyrken som svar på lavkonjunkturen som rammet bilindustrien.

LES OGSÅ: Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale

Organisasjonen Clepa peker på flere årsaker til krisen. En kombinasjon av fallende etterspørsel og økende produksjonskostnader har skapt vanskelige forhold for mange bedrifter.

Overgangen til elbil er en ekstra utfordring, da mange bedrifter sliter med å oppnå tilstrekkelig høy fortjenestemargin i forbindelse med denne overgangen.

Benjamin Krüger, Clepas generalsekretær, slår fast at situasjonen er verre enn i de mest kritiske periodene av pandemien.

Han viser til at bilindustrien, som tradisjonelt har vært en sentral del av europeisk økonomi, står ved et avgjørende vendepunkt. Ifølge Krüger må det kraftigere politiske grep til dersom Europa skal opprettholde sin posisjon som en ledende aktør i bilindustrien.

Clepa frykter at hvis ingenting blir gjort snart, kan Europa miste sin konkurranseevne på global skala.

Organisasjonen oppfordrer derfor regjeringer og beslutningstakere til å ta initiativ til å støtte industrien i denne vanskelige tiden, slik at bilindustrien kan tilpasse seg de nye markedsforholdene uten å måtte redusere flere arbeidsplasser.

Flere bilmerker deler den holdningen. Akkurat nå står for eksempel Volkswagen foran sin første fabrikkstenging noensinne i Tyskland. Og hos BMW mener de at et forbud mot forbrenningsmotoren, som EU ønsker å se gjennom senest i 2035, er det samme som en avhengighet av Kina. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel....

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste....

Bilgiant får millionbot for å jukse med dieselbiler igjen

Stellantis må betale en heftig millionbot for igjen å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20...

Sjelden Bugatti reist fra vannet etter 84 år

Det var ikke mye igjen av bilen da denne...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...