24. oktober, 2024

Krise i bilindustrien – her har 86.000 mister jobbet

Mange steder i den europeiske bilindustrien fortsetter krisen å buldre utover. De siste tallene viser at 86.000 mennesker har mistet jobben.

Krisen i bilindustrien fortsetter utover det. Og det rammer spesielt Tyskland og landets bilmerker hardt. Siden 2020 har 86 000 arbeidsplasser forsvunnet i bilindustrien alene.

Tallet stammer utelukkende fra oppgjørene for stillinger som underleverandører har måttet kutte. Bilmerkenes egne kutt må derfor legges på toppen.

Ifølge bransjeorganisasjonen Clepa kommer situasjonen bare til å bli verre dersom ikke politikerne griper inn. Clepa, som representerer et stort antall aktører i bilbransjen, inkludert svenske Autoliv og flere store underleverandører, varsler at enda større forverring er neste steg.

I Tyskland har mer enn 50 000 arbeidsplasser gått tapt de siste årene, noe som gjør landet til det hardest rammede området i Europa.

I Sverige har krisestemningen blant bilmerkene allerede fått konsekvenser, da over 3000 arbeidsplasser har forsvunnet. Underleverandører som ZF og Continental har foretatt betydelige kutt i arbeidsstyrken som svar på lavkonjunkturen som rammet bilindustrien.

LES OGSÅ: Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale

Organisasjonen Clepa peker på flere årsaker til krisen. En kombinasjon av fallende etterspørsel og økende produksjonskostnader har skapt vanskelige forhold for mange bedrifter.

Overgangen til elbil er en ekstra utfordring, da mange bedrifter sliter med å oppnå tilstrekkelig høy fortjenestemargin i forbindelse med denne overgangen.

Benjamin Krüger, Clepas generalsekretær, slår fast at situasjonen er verre enn i de mest kritiske periodene av pandemien.

Han viser til at bilindustrien, som tradisjonelt har vært en sentral del av europeisk økonomi, står ved et avgjørende vendepunkt. Ifølge Krüger må det kraftigere politiske grep til dersom Europa skal opprettholde sin posisjon som en ledende aktør i bilindustrien.

Clepa frykter at hvis noe ikke blir gjort snart, kan Europa miste sin konkurranseevne på global skala.

Organisasjonen oppfordrer derfor regjeringer og beslutningstakere til å ta initiativ til å støtte næringen i denne vanskelige tiden, slik at bilindustrien kan tilpasse seg de nye markedsforholdene uten å måtte redusere flere arbeidsplasser.

Flere bilmerker deler den holdningen. Akkurat nå står for eksempel Volkswagen foran sin første fabrikkstenging noensinne i Tyskland. Og hos BMW mener de at et forbud mot forbrenningsmotoren, som EU ønsker å se gjennom senest i 2035, er det samme som en avhengighet av Kina. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Korrupt kontrollør avslørt – kontrollerte 97 ulovlige biler

En annen korrupt seer har havnet i myndighetenes søkelys....

Minister vil straffe de som ikke sykler til jobben

Flere partier vil straffe de som tar bilen og...

Hver fjerde gale sjåfør er en utlending

Nye tall fra Rikspolitiet viser at én av fire...

Porsche 911 GT3 kommer til Danmark med 510 hestekrefter

Neste Porsche GT3 beholder sin manuelle girkasse – og...

Spesielt Skoda Fabia kommer bare til ett land i verden

Skoda Fabia RS Rally2 skal nå bli en gatebil....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Over hver tredje danske bilist er en fare i trafikken

Hvert år drar mange tusen dansker på ferie. Mange av dem sliter imidlertid med tretthet bak rattet. Og det baner vei til et mer...

Kjører du en av disse bilene er du over 65 år

Det sies at bilen gjenspeiler eieren. Eller er det omvendt? Ny forskning avslører 5 biler som de over 65 foretrekker. En ny undersøkelse har...

Postnords elbiler rekker langt nok – begrenset til 90 km/t

Postnord i Sverige går ikke langt nok i sine elbiler. Derfor er det besluttet å begrense bilene til 90 km/t. Bare på denne måten...

Volkswagen får en kjempebot for å stjele kundenes biler

Volkswagen har i flere tilfeller urettmessig hentet inn biler fra kunder som lå bak på billånsbetalinger. Over 110.000 bilister kan bli berørt. Volkswagen står...

P-selskap advarer: Søndag kan det bli skikkelig dyrt

Søndag går vi over til vintertid. Og det kan bli skikkelig dyrt for bilister som ikke får sjekket parkeringsskiven i tide, advarer parkeringsselskapet Q-Park....

Elon Musk avviser Tesla Model 2 – kaller det "latterlig"

Den lovede Tesla Model 2, som skulle koste under 25.000 dollar, kommer aldri. Nå kaller Elon Musk ideen latterlig. Tesla og Elon Musk har...

Slik fungerer trådløs lading i Tesla Cybercab

Den nye Tesla Cybercab var for mange en skuffelse. Men det er spesielt én ting alle må holde seg til når det gjelder den...

Minister vil straffe de som ikke sykler til jobben

Flere partier vil straffe de som tar bilen og ikke sykkelen til jobben. Nå skal skatteminister Rasmus Stoklund se på saken. Skatteminister Rasmus Stoklund...

Bilmerker har lov til å selge biler med dødt utstyr i EU

Det får ingen konsekvenser for bilmerkene, som vil fortsette å selge teknologi basert på 2G-teknologi, selv om nettet slås av om noen år. Fra...

Anerkjent tysker gir BMW M5 Touring 800 hestekrefter

BMW har så vidt presentert den første nye M5 Touring på 15 år, fordi den tyske tuneren Manhart er klar til å kaste seg...

Bosch saksøker urolig bilmerke for milliarder

Den tyske underleverandøren Bosch har saksøkt kriserammede Rivian for en større milliardbeløp. Bilmerket gled ut av en avtale uten å betale, sier tyskerne. Rivian...

Spesielt Skoda Fabia kommer bare til ett land i verden

Skoda Fabia RS Rally2 skal nå bli en gatebil. Men bare i ett og bare ett land i hele verden. Bilen har derimot 40...