107 eksemplarer av den skandalerammede elbilen Chevrolet Bolt er tilbakekalt igjen. Og igjen rรฅder bilmerket eiere til รฅ ikke lade fullt pรฅ grunn av brannfaren.
General Motors (GM) har annonsert nok en tilbakekalling av Chevrolet Bolt, denne gangen pรฅ grunn av en programvarefeil som kan รธke risikoen for brann. Tilbakekallingen inkluderer 107 Bolt EV- og EUV-modeller fra 2020-2022 som tidligere ble reparert under en stรธrre tilbakekalling i 2021.
Den opprinnelige tilbakekallingen skyldtes problemer med batteriet som kunne forรฅrsake brann. Som en del av den fรธrste tilbakekallingen, installerte GM-forhandlere et stykke avansert diagnoseprogramvare som skulle varsle eiere om batterifeil.
Det har imidlertid vist seg at denne programvaren ikke ble riktig installert i alle biler.
I de berรธrte bilene kan programvarefeilen forhindre riktig identifikasjon av defekte batterimoduler som krever utskifting. Noe som รธker brannfaren.
Feilen ble oppdaget i juli 2024, da en Bolt fortsatt ikke ville lade mer enn 80 prosent, selv om den fรธrste programvaren egentlig skulle slรฅ seg av etter 10 000 kilometer.
LES OGSร : 20-รฅring stjal 22 fotobokser โ nรฅ skal han i fengsel
GM mรฅ nรฅ gjennom myndighetene fortelle eierne av de berรธrte bilene at de mรฅ pรฅ verksted igjen. Bilene altsรฅ. Dette mรฅ gjรธres senest 16. desember i รฅr.
Inntil da anbefaler GM at eiere begrenser ladingen av batteripakken til 90, lader oftere og unngรฅr รฅ tรธmme batteriet under 70 mils rekkevidde. I tillegg skal bilene parkeres ute umiddelbart etter lading og ikke stรฅ innendรธrs โ for eksempel i lukket garasje โ over natten.
Denne tilbakekallingen er den siste i en rekke problemer med Chevrolet Bolt som har skadet GMs rykte. Problemene med Bolt stรฅr i kontrast til andre tilbakekallinger i elbilbransjen, hvor programvareoppdateringer ofte kan fikse problemene.
For eksempel har Tesla tilbakekalt over 140.000 biler pรฅ grunn av brannfare, men her kan en programvareoppdatering avhjelpe problemet.