27. november, 2024

Audi vil ha patent på elbiler som kjører i vann

Audi skal både kurere rekkeviddeangst med tilhenger og få elbiler til å gå rett i vannet. Det avslører en ny patentsøknad.

Ser du litt i bunken med patentsøknader hos det tyske patentkontoret, vil du finne at Audi ønsker å kjøre elbiler i vannet. Bokstavelig talt sånn.

Foran tyske myndigheter beskriver Audi en teknisk løsning som skal kunne forvandle en elbil til en amfibiekorvett.

Det skriver Carmoses .

Ifølge Audi er det spesielle egenskaper ved elbiler som gjør dem egnet for denne overgangen – altså fra asfalt til vann.

For det første må elbiler beskytte batteriene mot vanninntrenging, noe som krever omfattende tetting av undervognen.

LES OGSÅ: Toyota Celica kommer tilbake, bekrefter sjefen

For det andre trenger mange elbiler ikke store åpninger for kjøling, noe som gjør det mulig å tette fronten ytterligere. I tillegg har elbiler ofte hjul som kan fungere uavhengig av hverandre, noe som også kan være en fordel i vann.

Audi kombinerer flere ideer som viser til allerede kjente løsninger i patentet. Et eksempel er hjul med bevegelige eiker.

De bevegelige 'felgene' kan skape turbulens for å avkjøle, men de kan, sier Audi, også fungere som propeller.

Patentet beskriver hvordan hjulene kan dreies 90 grader når bilen er i vannet, slik at de kan skape fremdrift.

Et annet element er bruk av flyteanordninger som kan festes til bilen og gi den oppdrift. Apparatet skal kunne fylles med luft fra en innebygd pumpe, noe som også kan være praktisk i terreng terreng på land.

Når bilen er i vannet kan understellsopphenget senkes slik at hjulene plasseres lavere enn selve karosseriet. Slik tenker tyskerne på hjulene som propeller.

I patentsøknaden beskriver Audi også sensorer som kan føle vann og lukke åpninger i understellet, fordi bilen går ut i det våte.

Dette gjør prosessen enkel og automatisk. Samtidig kan bilens vektfordeling – ofte sentrert i bunnen – gi stabilitet når den beveger seg fra land til vann.

Audi bemerker også at det ikke vil kreve spesielle ferdigheter for å kontrollere bilen på vann. Føreren kan bruke samme ratt og pedaler som på land. Selv om det fortsatt er tekniske utfordringer som rustbeskyttelse, mener Audis utviklingsavdeling at ideen er verdt å patentere.

Og så er det rekkeviddeangst-tingen. Audi mener det kan kureres med tilhenger. Ja, en trailer. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Volkswagen angrer – alle elbiler må redesignes

Volkswagens tekniske sjef Kai Grünitz sier nå at alle...

Ledelsen til kinesiske elbiler hører fortiden til, sier Renault

Forspranget som de kinesiske elbilene kan ha hatt, har...

Tre ansatte i Hyundai ble drept under miljøtest på bilfabrikk

Sørkoreanske myndigheter har satt i gang en etterforskning etter...

Hvordan skifte gir i en Tesla med svart skjerm

I dag samler Tesla så å si alle funksjoner...

EU vil tvinge bilister til å skrote eldre biler

Med en ny lov vil EU tvinge bilistene til...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kun 0,6 prosent ønsker denne støtten til elbiler

Den svenske regjeringen prøver for tiden å få flere bensin- og dieselbiler av veiene med økt skrotpremie. Men støtten er en enorm flopp –...

Bilmerke sparker 75 prosent av alle forhandlere

Jaguar, som håper å kunne selge biler igjen i 2026, sparker nå 75 prosent av alle forhandlerne. I hvert fall i England. Jaguar kutter...

Motorsykkelmerket KTM går konkurs fredag

Morselskapet bak motorsykkelprodusenten KTM AG vil begjære seg konkurs fredag med Østerrikes svar til Sou- og handelsdomstolen. Den østerrikske eieren av motorsykkelmerket KTM begjærer...

Tyskerne hevder å ha knust den langvarige myten om elbiler

Tyske P3 Group hevder nå å ha knust en vedvarende myte om elbiler – nemlig at batteriene i bilene ikke varer særlig mye eller...

Bilkirkegård med 17.000 biler oppsto spontant

I Florida har en spontan bilkirkegård oppstått etter orkanen Milton. Da den raserte staten i oktober, drepte den 17.000 biler. Orkanen Milton, som rammet...

Tyskland vil frita bilmerkene fra EU-boder

Allerede fra 1. januar 2025 vil EU straffe bilmerker hvis produksjon ikke holder seg under en ny C02-grense. Men nå ønsker Tyskland å frita...

Jaguar-direktøren kaller kritikere som intolerante

Er du kritisk til Jaguars nye merkevarebygging og logo, er du intolerant. I hvert fall ifølge merkevarens administrerende direktør. Det er et uttrykk for...

Nissan erklærer seg konkurs – kan gå konkurs om 12 måneder

Nissan kan gå konkurs om bare 12 måneder. Bilmerket er i en krise langt utover det noen hadde forestilt seg, sier direktøren. Nissan advarer...

Brenner opp – Jaguar kjøper tilbake 2.760 elbiler

Jaguar, som allerede er i shitstorm etter presentasjonen av merkets nye logo, kjøper nå tilbake 2.760 biler fordi disse kan ta fyr. Jaguar selger...

Tesla er det eneste bilmerket som mister skattesubsidier

I California planlegger et politisk flertall å fjerne skattestøtten for elbiler – men kun de som er bygget av Tesla. Guvernør Gavin Newsom sier...

To passasjerer døde – smeltet i brennende elbil

Likene til to yngre personer er fortsatt uidentifisert mer enn en uke etter at de kolliderte med elbilen deres som traff et tre i...

Donald Trump vil tillate ny boring etter olje

USAs påtroppende president Donald Trump vil tillate selskaper å bore etter mer olje og gass når han tiltrer i januar. Donald Trump setter handling...