Derfor er en elbil mye billigere i avgift enn en dieselbil

Elbiler har รฉn klar fordel fremfor diesel- og bensinbiler. De โ€“ altsรฅ elbilene โ€“ unngรฅr periodiske ladninger mye billigere. Alt skyldes politikk.

Elbiler har en fordel nรฅr det kommer til periodiske ladninger. De er billigere enn bensin- og dieselbiler, selv om de ofte veier mer. Dette er fordi avgiften ikke er basert pรฅ bilens vekt, men pรฅ dens CO2-utslipp.

En elbil pรฅ nesten tre tonn kan ha en รฅrlig avgift pรฅ kun 600 kroner, mens en liten dieselbil pรฅ 1,3 tonn kan ha en avgift pรฅ nesten 6000 kroner รฅrlig. Denne forskjellen skyldes et politisk รธnske om รฅ fremme elbiler og begrense bruken av fossilt brensel.

โ€“ Det er politikernes mรฅte รฅ fรฅ oss til รฅ velge bort fossilt brensel. Skal vi ha en bil med fossilmotor koster det penger, sier Ronny Svensson, ekspert pรฅ bilรธkonomi.

I tillegg til den vektbaserte avgiften, som fortsatt eksisterer i flere land, betaler du ogsรฅ etter bilens CO2-utslipp. Jo mer CO2, jo hรธyere avgift. Nye dieselbiler med hรธyt CO2-utslipp er hardest rammet. Til gjengjeld slipper dieselbileierne unna med redusert utjevningsavgift. Les mer om det her .

โ€“ Sรฅ er det en gradert skala etter hvor mye man slipper. Diesel er verst av alt og du fรฅr en ekstra straffeavgift der, forklarer Ronny Svensson.

Denne avgiftsstrukturen er en del av en strategi for รฅ fรฅ flere til รฅ velge elbil. Bussavgiften pรฅvirker ogsรฅ verdien av firmabilene, noe som har fรธrt til at mange har gรฅtt over til strรธm.

ร˜kende drivstoffpriser spiller ogsรฅ en rolle i denne utviklingen. Ronny Svensson spรฅr en fremtid med drivstoffpriser pรฅ over 20 kroner literen.

โ€” Skal du kjรธre diesel i fremtiden, mรฅ du ha en veldig solid รฅrslรธnn, sier han til mediet Carup .

Til sammen gjรธr disse faktorene elbiler til et mer attraktivt valg for mange, bรฅde รธkonomisk og miljรธmessig. Mens dieselbiler blir en dyrere avhending, bรฅde i anskaffelse og drift.

Denne utviklingen kan potensielt endre bileierskapet i fremtiden og pรฅvirke bรฅde privatpersoner og bedrifter i deres valg av transportmiddel.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Berรธmt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Politiet gir opp โ€“ disse sjรฅfรธrene fรฅr ikke fartsbรธter

Svensk politi mรฅ gi opp fartsbรธter fra ATK-biler. De...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Den fรธrste Le Mans-dansken er dรธd – Jens Winther ble 86 รฅr gammel

Danmarks fรธrste Le Mans-fรธrer, Jens Winther, som ogsรฅ kjรธrte...

Disse bileierne trenger ikke รฅ skru pรฅ bilskiltene

Siden 2015 har det vรฆrt et lovkrav for danske...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...