Mazda-ledelsen mener at det bilistene egentlig vil ha er รธkonomisk oppnรฅelige biler med forbrenningsmotor. I 2024 solgte japanerne rekordmange bensinbiler.
I en tid da elektrifisering dominerer bilmarkedet i noen fรฅ land, har Mazda valgt รฅ gรฅ en annen vei โ og med suksess.
Mazdas salg av bensinbiler satte rekord i 2024, og overgikk selskapets tidligere salgsrekord pรฅ det nordamerikanske markedet fra 1986.
Ifรธlge Automotive News forventes Mazdas salg i USA รฅ passere 420 000 biler i 2024. Dette er en รธkning pรฅ 16 prosent sammenlignet med 2023. Pr. Fra 1. november hadde Mazda allerede solgt 350 759 biler, hovedsakelig bestรฅende av deres populรฆre crossover-modeller.
Den bestselgende modellen forblir CX-5, selv om salget falt med 7,8 prosent sammenlignet med fjorรฅret. Nyere modeller som CX-50 og CX-90 opplevde derimot en betydelig vekst med en รธkning pรฅ henholdsvis 88,9 prosent og 86,9 prosent. Selv Mazda3, en kompakt modell i et fallende segment, klarte รฅ holde sin posisjon.
Mazdas utvalg av elektrifiserte biler er fortsatt begrenset. Men det vokser.
Omvendt bryter ikke merket ned salgstallene for bensin- og hybridbiler. Noe som, i hvert fall pรฅ papiret, hjelper forbrenningsmotoren.
Selskapets forsiktige tilnรฆrming til elektrifisering er nettopp en hjรธrnestein for ledelsen. Mazda har investert i รฅ utvikle sin egen plug-in hybrid-teknologi for modeller som CX-90 og CX-70. Mens du bruker hybridmotorer fra Toyota i biler som CX-50 Hybrid.
Det gรฅr rykter om et helt nytt plug-in hybridsystem under utvikling, samt en sportsbil med Wankel-motor. Les mer om det her .
Nรฅr det gjelder rene elbiler, tar Mazda det med ro. Tom Donnelly, president for Mazda North American Operations, oppsummerer selskapets mรฅlte holdning.
โ Penetrasjonen av elektriske pullerter er pรฅ 10 prosent akkurat nรฅ, og gitt den siste tidens hendelser er det ikke sannsynlig at den vil stige mye mer enn det. Vi er ikke et merke som kommer med dristige kunngjรธringer om รฅ nรฅ 100 prosent innen en viss tidsramme.
Mens resten av bransjen har kastet seg over elektrifisering โ og nรฅ ser ut til รฅ bremse opp โ viser Mazda at det fortsatt er potensial i bensinbiler.
Mazdas suksess viser at det fortsatt er en betydelig kundegruppe som foretrekker bensinbiler. Selskapets seksdobling av salg i USA i 2024 sammenlignet med 1986 understreker dette. Mazda har klart รฅ mรธte kundenes behov og preferanser, og dette har resultert i en rekordstor รธkning i salget.
Selv om fremtiden til bilindustrien kanskje er elektrisk eller ikke, viser Mazdas resultater at bensinbiler fortsatt har en plass i markedet.
Bilmerkets strategi om รฅ tilby et bredt utvalg av bรฅde bensin-, hybrid- og โ etter hvert โ elbiler gir japanerne en fleksibilitet som mange av konkurrentene higer etter.