Mens Ford kaster penger på Red Bull i Formel 1, satser merket nå også på å vinne sammenlagtseieren i 24-timersløpet på Le Mans i Frankrike.
Ford har som mål å vinne sammenlagtseieren på Le Mans-banen, Circuit de la Sarthe. Men ikke før i 2027.
Dette bekrefter merket i en pressemelding denne uken.
I motsetning til i 2016, da Ford konkurrerte – og vant – i GT Pro-klassen, sikter amerikanerne nå på å vinne toppklassen LMDh. Dette er gjort i et forsøk på å gjenta de samlede seirene som Ford sikret fra 1966 til 1969 i GT40-bilene.
Fords retur til Le Mans er merkets første fabrikkstøttede forsøk på å sikre totalseieren siden 1982.
Det var Bill Ford, som er tippoldebarnet til Henry Ford, som var i stand til å løfte sløret for nyhetene. Oldebarnet tror heller ikke at det finnes noen annen racerbane i verden som betyr mer for Ford enn den på Le Mans.
– Det var her vi tok i mot Ferrari på 1960-tallet og vant. Og det var her vi kom tilbake 50 år senere, rystet verden og slo Ferrari igjen.
Med Fords tilbakevending til toppen av Le Mans, vil 7 bilmerker kjempe om den samme sammenlagtseieren. Egentlig skulle det vært 8. Men Lamborghini trakk seg fra sporten etter bare én sesong i fjor. Les mer om det her.
Amerikanerne har ennå ikke annonsert noen kormedlemmer. Men de kan godt bli utfordret av danske Kevin Magnussen, som etter sin exit fra Formel 1 i fjor signerte kontrakt med BMWs World Endurance-team.
Danskens første aksjon ble imidlertid ikke suksessen som verken han eller BMW hadde håpet på. Tredje gang ville ikke vært den heldige for K-Mag i hans forsøk på å vinne den 24-timers utgaven av det neste like legendariske Daytona-løpet i Florida.