Ifølge en ny prognose vil antallet bensin- og dieselbiler i Danmark ha sunket med 750 000 enheter innen fem år.
Regjeringens Klimastatus 2025 spår at det vil være nesten 1,4 millioner elbiler på danske veier i 2030. Dette er en betydelig økning, som, hvis den holder mål, vil endre bilparken betydelig.
Det forventede antallet elbiler vil utgjøre omtrent 45 prosent av den totale bilparken i 2030. Dette viser nye tall fra klimaprojeksjonen.
For bare fem år siden utgjorde elbiler rett under 0,7 prosent av bilparken. I dag har tallet nådd 14 prosent med over 400 000 registrerte elbiler i Danmark.
Salget av elbiler har økt betraktelig de siste årene. Siden 2018 har salget vokst med et gjennomsnitt på 124 prosent årlig.
Innen 2024 utgjorde elbiler over 50 prosent av nysalget. De sto også for 88 prosent av importen av bruktbiler. Dette betyr at elbiler utgjorde 68 prosent av det totale tilbudet av personbiler i 2024.
Elbiler fases ut diesel og bensin – men bare i de nordiske landene
Utviklingen i salget av elbiler forventes å fortsette. I fjerde kvartal 2024 utgjorde elbiler 80 prosent av det totale tilbudet. Til sammenligning var den 60 prosent i fjerde kvartal 2023.
Samtidig som salget av elbiler øker, har det vært en klar nedgang i salget av spesielt dieselbiler. Flere faktorer driver den generelle utviklingen i salget av elbiler.
Teknologisk utvikling, et økende utvalg av modeller og spredningen av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur spiller avgjørende roller.
Salget av ladbare hybridbiler har gått ned siden 2021. Det er anslått at det i 2030 vil utgjøre omtrent 1 prosent av salget.
Det er ikke bare ladbare hybrider som gjør comeback. Antallet bensin- og dieselbiler forventes å reduseres med 125 000 enheter årlig innen 2030.
Men dette er stort sett bare tilfelle i Danmark og Norge.
En beregning fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA viser at elbiler bare utgjør 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa.
Og selv om man inkluderer hybridbiler , kan ikke andelen elektrifiserte personbiler overstige 3,9 prosent av bilparken. Les mer om det her.
Betydelig færre bensin- og dieselbiler i 2030
Regjeringens klimastatus og prognose 2025 inneholder de nye forventningene. Fjorårets prognose forventet 925 000 elbiler i 2030. Den nye forventningen øker tallet med nesten en halv million elbiler.
– Elbiler forventes å utgjøre ca. 90 prosent. av tilbudet av biler i 2030 og den totale bestanden av elbiler i 2030 forventes å være ca. 1,4 millioner, tilsvarende ca. 45 prosent. av den totale befolkningen, ifølge klimaprognosen.
Antallet bensin- og dieselbiler vil derfor reduseres drastisk.
– Med KF25 er beholdningen av bensin- og dieselbiler anslått å reduseres med ca. 750 000 biler mellom 2024 og 2030, tilsvarende ca. 32 prosent.
Nysalget av bensin- og dieselbiler forventes å stoppe helt i 2035. Dette gjelder både personbiler og varebiler.
Men dette kan bare være mulig fordi myndighetene ikke er interessert i å innføre registreringsavgift på elbiler.
Planen var at ingen nye elbiler i 2035 skulle være avgiftsfrie. Men nå planlegger regjeringen å droppe den forhatte og over 100 år gamle registreringsavgiften helt.
I 2024 var det omtrent 1,7 millioner bensinbiler og omtrent 615 000 dieselbiler i Danmark.
Prognosen anslår at bensin vil fortsette å være det primære drivstoffet i personbiler de neste fem årene. I 2030 forventes det omtrent 1,3 millioner bensinbiler. Fra 2030 er det anslått at elektrisitet vil være det primære drivstoffet i personbiler.