Elbiler med ledning er kanskje ikke det eneste riktige for bilindustrien i fremtiden. BMW tror fortsatt på hydrogen.
BMW er klare til å sette hydrogenbilen iX5 Hydrogen i produksjon.
Og med en startpris på 79.000 euro i Tyskland er den faktisk billigere enn både bensin-, diesel- og hybridversjonen. Det er bare ikke noe vanlige BMW-kunder får glede av.
For selv om bilen nå faktisk er klar for samlebåndet, anser BMW fortsatt bilen som en prototype.
Dette er skrevet av tyske Auto Motor und Sport .
LES OGSÅ: Lille Mazda er nå Danmarks billigste elbil
Prisen er teoretisk av samme grunn, og selv om hydrogenbilen faktisk er hele 8.300 euro billigere enn for eksempel dieselutgaven med firehjulsdrift, X5 xDrive30d.
Allerede i februar i år uttalte BMW at de fortsatt tror på hydrogen som drivstoff og at utviklingen av drivstoffet er viktig.
BMWs styremedlem Milan Nedeljković har i et intervju med Top Gear tidligere kastet litt lys over hvorfor tyskerne fortsetter å tro på hydrogen i personbiler.
– Alternativer må vurderes. Dette er grunnen til at vi holder våre anlegg fleksible i forhold til hydrogen og andre teknologier.
– Vi vil ikke investere i forbrenningsteknologi hvis det ikke kommer nye forbrenningsmotorer. Men det er avgjørende at vi forblir fleksible på produksjonslinjen, uavhengig av hva som kan skje (innenfor utviklingen, red.), sier BMW-styremedlem Milan Nedeljković til media.
BMW er ikke det eneste bilmerket som nekter å avskrive hydrogenbilen som en del av fremtiden på veiene rundt om i verden. Toyota, som samarbeider med BMW om Z4/Supra-modellen, er heller ikke klar for å gi opp elbilen.
Toyotas styreleder sier at det må være opp til bilistene og ikke politikerne, hva som skjer på veiene. Les mer om det her .
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!