Det ser nok slik ut akkurat nå. Men det er ikke mye støtte i forbudet mot bensin- og dieselbiler fra 2035, sier tidligere BMW-sjef.
Han satt i BMWs styre frem til november i fjor. Og det også da EU bestemte seg for å forby alle nye diesel- og bensinbiler fra 2035.
Men Pieter Nota tror ikke det, det er det minste laget i det. Han forteller dette i en utgave av den nederlandske podcasten National Auto Show .
Pieter Nota var en del av BMWs toppledelse fra 2018 til november 2023, og han mener det er helt utenkelig at et nytt EU-parlament lar forbudet være slik det er nå.
– En ny EU-kommisjon vil, mistenker jeg i alle fall, ta stilling til en utsettelse eller justering av forbudet senest i 2026. Det er bare uunngåelig, tror jeg, sier Nota.
LES OGSÅ: Fiats elbiler selger så dårlig at de bygges om til hybrider
Når Pieter Nota sier det han gjør, henger det sammen med at den nederlandske forretningsmannen ikke mener at bilindustrien er garantert den nesten ufattelige tilgangen på råvarer som skal til hvis bare elbiler skal være lovlige.
– Ingen har garantert tilgang til disse råvarene, og det er helt naivt å anta at hele Europas volum og behov kan dekkes.
– Hvem kontrollerer majoriteten av ressursene? Det er kineserne. Bra, men vi må ikke gjøre oss avhengige eller bli utsatt for utpressing fra en slik supermakt, sier Pieter Nota i podcasten.
På denne måten innretter Nota seg etter sin tidligere arbeidsgiver. I motsetning til mange av konkurrentene, som ellers er opptatt med å oppheve mål for elbiler, nekter BMW å sette en dato for utfasing av forbrenningsmotoren og til slutt.
Elbiler forsvinner imidlertid ikke. Selv ikke om EU bestemmer seg for å justere eller helt utsette forbudet mot alt annet enn syntetisk drivstoff og elektrisitet til elbiler i 2035.
Pieter Nota spår at halvparten av alle nye biler i 2030 vil gå på strøm. Et merke som Toyota mener derimot at elbiler aldri vil nå «mer enn 30 prosent av markedet». Les mer om det her .