19. oktober, 2024

BMW og Volkswagen skal få slippe ut mer C02

Til tross for fortsatt utvikling av forbrenningsmotoren kan ikke moderne biler oppfylle EUs stadig strengere krav. BMW og Volkswagen skal få slippe ut mer og dermed unngå ville boder.

I en tid hvor bilmerkene nærmest står på rekke og rad for å tegne tak for elbiler i landet, skal BMW og Volkswagen-konsernet få forurense mer.

Eller i alle fall mer enn EU i dag lar nye biler skru på når det kommer til CO2-utslipp.

Helt konkret tror verken Volkswagen eller BMW at de kan oppfylle EUs stadig strengere utslippskrav. Så for å unngå stall vil bilene ha hevet forurensningsgrensen.

Det skriver Automotive News .

LES OGSÅ: Hellas forbyr fulladede elbiler på ferger

– Det gir ikke mening at bransjen må betale bøter når rammebetingelsene for utviklingen av elbilen ennå ikke er på plass, sa Volkswagen Group-sjef Oliver Blume da selskapet la fram årsregnskapet for 2023.

Heller ikke hos BMW er de fornøyd med utsiktene til boder i en størrelsesorden som ser ut som milliarder av kroner. De forholdene er urimelige, sier direktør Oliver Zipse.

– Ved utgangen av 2025 vil verden finne ut at det ikke er så lett. Og da vil presset på den europeiske bilindustrien bli betydelig, sa Oliver Zipse under en mote der merket publiserte årsregnskapet.

Det er ikke til å ta feil av situasjonen bilprodusentene står overfor heller. Det skal betales 95 euro pr gram CO2, overskrides grenseverdien. Det beløpet må da multipliseres med antall biler de enkelte merkene har bygget.

Volkswagen-konsernet alene kan derfor se frem til en bod på i underkant av 30 milliarder danske kroner dersom dagens stallsystem tas opp til ny vurdering.

Derimot har ingen av bilmerkene sagt at de skal få lov til å ignorere elbiler fullstendig. Volkswagen, for eksempel, insisterer fortsatt på at de kun skal selge elbiler i Europa i 2033. Hos BMW er det forventet at halvparten av salget vil utgjøre nye elbiler i 2030.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Honda utstyrer elbilen med lyden av VTEC-motor

I en elbil er det ingen skygge av variabel...

Renault risikerer å stenge, sier direktør

Spør du Renault-sjefen i Tyskland, står bilmerket i alvorlig...

Dansker har kjøpt bilene i Fiskers konkursbo

Bilmerket Fisker Inc. har allerede forlatt konkursbo i hele...

Kjøpte Jaguar og Land Rover fra Ford – nå er han død

Ratan Tata, som kjøpte både Jaguar og Land Rover...

Kina beviser – slik ville de unngå straffetoll på biler

Om én måned trer EUs nye straffetoll på alle...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...