Ifølge kilder som tyske og franske aviser har snakket med, har noen av de mange elbilene som for tiden hoper seg opp i europeiske havner stått stille i ett år.
På havnen i Esbjerg har du for øyeblikket å gjøre med opptil 4000 nye biler som ikke kommer på ordentlig. Men ute i andre europeiske havner er problemet langt større.
I Tyskland er det ifølge analytikere 100.000 elbiler som ennå ikke er solgt eller flyttet videre. Og den franske avisen Le Monde skriver at det om mulig står enda verre til i den belgiske havnebyen Antwerpen.
På selve havna, skriver avisen, står det biler så langt øyet kan se. Selv om stedet er godt bevoktet, er det ikke til å legge skjul på at de mange bilene tar mye plass. Og kanskje mer enn bra.
Ifølge Le Monde kommer alle elbilene fra Kina. Og her står de stille veldig lenge. For selv om bilene venter på å gå videre til land som Italia, Storbritannia, Tyskland og Polen, kan det lett skje at noen av dem sitter i havnen i ett år.
LES OGSÅ: 18-åring kort 157 km/t – nå skylder hun faren en Tesla
Dette forteller ansatte på stedet til både franske medier og den tyske avisen Zeit. Og det er ingen utsikter til at bilene går videre.
– Ja, nå har vi biler som har stått her i over ett år. Det er dager hvor kaoset er uhåndterlig, bekrefter de ansatte i Le Monde.
For å gi plass til det økende antallet biler som kommer til havnen, planlegges det å utvide terminalområdet. Men det må også reises ladestasjoner.
Et tredje problem er tempoet ved havnen. Det mangler rett og slett både folk og lastebiler som kan flytte de mange bilene raskt nok.
– Tempoet er hektisk. Det er mangel på lastebiler og sjåfører overalt, sier lastebilsjåfør Rinus de Vries til Le Monde.
Et lignende problem kan ifølge avisen finnes i den tyske byen Bremerhaven, hvor det kinesiske merket BYD nylig har levert hele 3000 nye biler. Og flere skip, som BYD planlegger å sette på faste ruter til Europa, er på vei.
Problemet er at de kinesiske merkene ennå ikke har virkelig overbevist europeerne. Det ser man blant annet på salgstallene hjemme. Den siste rapporten fra De Danske Bilimportorer viser at kun ett kinesisk merke, nemlig Volvo, kommer inn på topp 10 fra 1. januar til 31. mai 2024.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!