Det israelske batteriselskapet StoreDot, som er deleid av Volvo og Polestar, lover å kunne bygge såkalte 7C-batterier om noen år. Det betyr en ladetid fra 20 til 80 prosent på 6 minutter.
Er elbilene der de skal være i dag? Langt fra.
Det er fortsatt mye utviklingspotensial i batteripakkene. Den siste tiden har kinesiske BYD lovet såkalte 6C-batterier allerede i år.
Kineserne sier at det vil være mulig å lade batteripakken fra 10 til 80 prosent på 10 minutter. Det senker en annen kineser – nemlig Polestar/Volvo – til 6 minutter.
Det israelske selskapet StoreDot, som er delvis eid av de kinesiske merkene, mener dermed å være klar med 7C-batterier om «bare noen få år». Kommer batteriet frem vil elbiler som kommende Polestar 5 kunne lades fra 10 til 80 prosent på 6 minutter.
LES OGSÅ: Nils har lovet at han aldri skal kjøre langt i elbil igjen
Israelerne med de til dels kinesiske eierne – Daimler AG er også med – sier at teknologien vil være klar i 2028. Altså samme år som Nissan mener å være klar med solid state-batterier. Noe som lenge har blitt varslet som den 'store revolusjonen innen elbiler'. Les mer om det her.
Batteriet som StoreDot sier de utvikler vil kunne lades opp 2000 ganger med minimal slitasje. I tillegg blir ladeeffekten 540 kW. Når det går fort i dag, er det 300 kW tilgjengelig i en såkalt lynlader.
Men batteriprodusenten mener den kan gjøre mer enn det. Allerede i år hevder selskapet at de skal stå klare med en batteripakke som lader for 160 kilometers kjøring på 5 minutter. I 2026 vil du kunne barbere et minutt av samme tid i samme antall kilometer, fordi det vil ta 3 minutter i 2028.
Den avgjørende faktoren er energitettheten til batteripakkene som StoreDot hevder å ha funnet. For er det noe for det, vil selskapet kunne bygge mindre og derfor lettere batterier.
– Normal cellekjemi for elbiler er enten høy energi eller høy effektkapasitet. Vi har endret reglene med våre silisiumdominante anoder, da vi har utviklet langtidsholdbare celler med både høy energi og ekstremt rask lading.
– Men for oss er ikke dette bare et konsept skapt i et laboratorium. Vi ønsker å utvikle det til noe som er kommersielt bærekraftig.
– En utprøvd løsning som vil støtte bilprodusentenes CO2-utslippsmål og tidsperspektiver, sier Dan Corfas, produktdirektør i StoreDot, i en pressemelding .
Imidlertid er batteriselskapet kanskje ikke så opptatt som deres egen tidslinje for 7C-batteriene tilsier. Flere bilmerker har det minst like travelt med å finne revers når det kommer til lovede elbiler. Senest har General Motors senket målet til 100.000 elbiler. Les mer om det her .