Samarbeidet som Renault har med kinesiske Geely går lenger enn bare motorer. Bak frontlyktene er den nye Gran Koleos bare en Volvo.
Det er kanskje ikke lett å se. Men den nye Renault Gran Koleos er kinesisk.
Eller i det minste så kinesisk som den kan bli når bilen er et resultat av et samarbeid med Volvos eier Geely i Sør-Korea.
Av samme grunn har ikke nye Gran Koleos mye til felles med den gamle, som ble bygget på en plattform som Renault deler med Nissan.
Hovedsaken er at den nye franskmannen er bygget på samme teknologi som Volvo XC40, C40 og Polestar 2. Altså bortsett fra motoren. Den går på bensin og er den foreløpige frukten av Renault-Geelys motorfabrikk 'Horse'.
LES OGSÅ: Thomas vil endre galskapsloven – «Gi kausjon etter bilens verdi»
Det fransk-kinesiske samarbeidet er planlagt å bygge fem millioner forbrenningsmotorer per år. Og det er ikke bare for dem selv. Nissan og Mitsubishi er blant de andre kjøperne.
Den nye motorprodusenten vil ha 17 motorfabrikker – blant annet i Kina og Spania – og fem utviklingssentre på tre kontinenter.
Det blir nok arbeid til at bilmerkene kan sysselsette 19.000 personer. Derfor har Horse også fått en investering fra det statseide oljeselskapet i Saudi-Arabia, Aramco.
Tilbake i nye Renault betyr det at Gran Koleos i utgangspunktet leveres med en toliters, firesylindret bensinmotor med 211 hestekrefter. Det hele er koblet til en syv-trinns automatgir. Senere kommer det en versjon med firehjulsdrift og åtte trinn i girkassen, samt en hybridmodell.