BMW må oppfylle et historisk tak for korglede når elbilene også går rundene i M-divisjonen. Tyskerne blir kvitt det ved å jukse med falske motorlyder og simulerte girskift.
Det er ikke mye å gjøre. I hvert fall ikke hvis den elektriske M3-en, som alle forventer kommer ut i gatene, skal leve opp til BMWs historiske gledestak.
Eller, spør du, M-avdelingen er der. I et intervju med Top Gear berømmer Frank van Meel, leder for M-avdelingen, hva Hyundai har gjort med sine elbiler.
Nemlig kunstig motorlyd og falske girskift. Ifølge Frank van Meel er det noe han og de andre i M-avdelingen har jobbet med i flere år.
– I en elbil med kun ett gir og uten motorlyd får sjåføren ingen fartsfølelse. Vi må finne løsninger som gjør at bilen kan kommunisere med sjåføren uten at han blir tvunget til å sjekke speedometeret, sier BMW-sjefen.
LES OGSÅ: Fisker får selge 3.200 biler til spottpris
Om litt mer enn ett år vil verden få se de første bilene på BMWs faktiske elbilplattform kalt Neue Klasse. I 2027 forventes tyskerne å avduke den første elektriske M3.
Og Frank van Meel tror ikke merkets fans har råd til å bli skuffet. I et intervju med MotorTrend prøver sjefen å understreke at en elektrisk BMW også kan levere glede.
Uansett vil BMW ifølge dem kunne oppfylle alle de historiske trekkene som bilene med forbrenningsmotor har grunnlagt med fremtidens elbiler.
Om det er et plaster på såret til bilentusiastene og BMW-fansen trenger vi ikke å gjette, men Frank van Meel har tidligere fortalt at nye M3 utvikles rundt teknologi som kan levere over 1.000 hestekrefter.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her