Disse elbilene må trekke mest og minst på kroken

Noe av det som kan holde bilistene fra å kjøpe elbil er spørsmålet om tillatt tilhengervekt. Noen har lov til å slepe mer enn andre, mens noen biler ikke er tillatt i det hele tatt.

På mange diesel- og bensinbiler – spesielt i Norden – er hengerfestet selvforsynt. Det er bare ikke sånn på elbiler, hvor det kanskje ikke er lov å tauing av noe i det hele tatt.

Ikke engang om det i dag er nesten 100 elbilmodeller som kan slepes. Og likevel kan det være vanskelig å finne ut hva bilene egentlig må ha hengende på kroken.

Tidligere har det ofte vært et problem at mange elbiler ikke er typegodkjent med hengerfeste i det hele tatt. Og de som hadde godkjenningen måtte ofte dra svært få kilo.

Det er ikke nødvendigvis slik i dag. Flere elbiler har allerede lov til å trekke inntil 2500 kilo på kroken, men det finnes også de der kroken kun er ment som støtte for sykkelstativet. Det er det.

LES OGSÅ: Rons Suzuki ble rammet av en mystisk feil i visningshallen

Derfor kan det være greit å ha oversikt. Svenske Allt om elbiler har samlet en slik. Listen inkluderer meget praktisk også fremtidige elbiler. Det kan være at du synes det nåværende utvalget er for lite eller ikke for deg.

Spørsmålet er da om du i det hele tatt bør kjøpe elbil. For selv om nye diesel- og bensinbiler som kun kan brenne drivstoff basert på råolje er i ferd med å bli forbudt, er ikke svaret så entydig.

Debatten om elbiler – og om det er den eneste transportformen i fremtiden – setter seg uansett ikke. Toyota mener for eksempel at elbiler aldri vil ta mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

DISSE ELBIENE MÅ DRA MEST PÅ HAKEN:

BMW iX 2.500 kilo
Kia EV9 2.500 kilo
Audi Q6 e-tron 2.400 kilo
Lotus Eletre 2.250 kilo
Tesla Model X 2.250 kilo
Polestar 3 2.200 kilo
Volvo EX90 2.200 kilo
BMW i5 M60 2000 kilo
BMW i7 2000 kilo
Ni EL7 2000 kilo
Ni ET7 2000 kilo
Polestar 4 AWD 2000 kilo
Zeekr 001 2000 kilo

DISSE ELEKTRISKE BILENE MÅ MINST TREKK PÅ HAKEN:

Nissan Leaf 75 kilo (sykkel)
Volkswagen ID.3 75 kilo (sykkel)
Hyundai Kona Electric 300 kilo
Kia e-Niro 300 kilo
Kia e-Soul 300 kilo
Maxus Euniq 5 400 kilo
Maxus Euniq 6 400 kilo
Nissan E-NV200 450 kilo
MG 4 elektrisk 500 kilo
MG 5 elektrisk 500 kilo
MG ZS EV (år 2022) 500 kilo
Renault Mégane (40 kWh) 500 kilo


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...