Horacio Pagani, grunnleggeren av Pagani, gjør det nå klart at verken hybridbiler eller rene elbiler vil komme ut av fabrikken i Modena. «Ingen er egentlig interessert», står det.
Superbilprodusenten Pagani kommer ikke til det punktet at de sender verken hybrider eller rene elbiler verden rundt fra fabrikken i Modena.
Det er ingen kundebase eller fremtid i det, ifølge grunnlegger Horacio Pagani.
– Ingen er egentlig interessert i en hybrid. Jeg eier noen hybrider, blant annet en Porsche 918, men når jeg skal ut og kjøre, vil jeg alltid velge min Porsche 911R eller Carrera GT, sier Horacio Pagani i et intervju for The Drive .
Men Pagani og hans folk har faktisk tenkt på ideen. Både når det gjelder hybrider og rene elbiler. Hybridbilen veide for mye på nesten 500 kilo, og det var absolutt ingen interesse for elbilen da kundene ble spurt.
LES OGSÅ: Skjer 1. januar 2025 – nå skal alle biler gjennom denne kontrollen
– I 2017 satte vi sammen et team for å jobbe med en elbil. Hele teamet var fokusert og entusiastisk, inkludert meg selv, og vi definerte konseptet for denne bilen og vi begynte å jobbe med Mercedes-AMG og andre partnere.
– Vi begynte til og med å jobbe med Lucid, som har utmerket teknologi i elbilverdenen. Men kundene var ikke interessert, sier Pagani.
Paganis kunngjøring passer fint med det Koenigsegg opplever. Ved fabrikken i Ängelholm har de heller ikke klart å samle nok interesse for en elbil.
Og hos kroatiske Rimac satte grunnlegger Mate Rimac tidligere i år tvil om hvorvidt merket noen gang igjen vil bygge en ny elektrisk superbil. Folk som virkelig har penger gidder ikke bruke dem på elektriske hyperbiler, ble erkjennelsen igjen i mai.
Så langt gjør Pagani alt for å holde liv i den AMG-utviklede V12-motoren. Også etter 2035, da EU faktisk har bestemt at nye biler med forbrenningsmotor skal forbys.
– Vi gjør alt vi kan for å beholde V12-ene våre, sier Horacio Pagani.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!